برند چیست و چرا برندینگ اهمیت زیادی برای کسب و کارها دارد؟

برند چیست و چرا برندینگ اهمیت زیادی برای کسب و کارها دارد؟

همیشه لغت‌هایی وجود دارند که ما از آنها استفاده می‌کنیم اما اطلاعات درستی درباره‌اش نداریم. برندینگ یکی از همون واژه‌هاست که ما در طول روز بارها تکرارش می‌کنیم.

مخصوصا وقتی به دنبال خرید محصولی باشیم، اهمیت برند در خرید یا معاملات را نمی‌توان نادیده گرفت.

 برند دقیقأ چیست و چه کاربردی دارد؟

اگر واژه برند را در لغت‌نامه جستجو کنیم، متوجه می‌شویم که یک نماد شناسایی، مارک، لوگو، نام،‌ کلمه یا جمله‌ای است که شرکت‌ها برای تمیز دادن  خود و محصولاتشان از دیگر محصولات مشابه از آن استفاده می‌کنند.

هر برند دارای هویت مجزایی است.

به‌طور کلی، برند، منحصر به فرد بودن کالای شما را تضمین می‌کند حتی اگر اینطور نباشد.

شاید مصرف‌کنندگان یک کالا هیچوقت تجربه استفاده از محصول مورد نظر را به یاد نداشته باشند اما نام برند شما را در خاطرشان مانده باشد.

برند مجموع تجربیات مشتریان کنونی و مشتریان آینده آن است. 

 

چرا برندینگ مهم است؟

 ساخت یک برند برای کسب‌وکارها مهم است چون نه تنها باعث یادآوری محصولات برای مشتری می‌شود، بلکه به مصرف‌کنندگان این امکان را می‌دهد تا بدانند از ارائه دهنده خدمات چه توقعی داشته باشند.

برندینگ روشی برای شفاف‌سازی و مقایسه کسب‌وکارها با هدف بهتر دیده شدن است.

برند شما نماینده کسب‌وکارتان است و نشان می‌دهد قرار است به کجا برسید.

مفهوم برند برای مشتری و فروشنده

برند برای مشتری و فروشنده معانی متفاوتی خواهد داشت.

مطمئنأ درباره قانون سوم نیوتن یا همان عمل و عکس‌العمل شنیده‌اید.

برند هم رابطه‌ای مانند این قانون نیوتن در رابطه با مشتری و فروشنده دارد.

مفهوم برند برای مشتری شامل انتخاب آسان، ریسک کمتر، نماد کیفیت بهتر و وفاداری می‌شود.

شاید شما هم نسبت به یک یا چند برند خاص همین احساس را داشته باشید، یعنی از محصولاتش استفاده می‌کنید چون معتقدید از کیفیت بالایی برخوردار است و شما با خیال راحت می‌توانید در زمانتان صرفه‌جویی کنید.

برندینگ برای فروشنده نیز راه‌حلی برای توزیع بهتر محصول، نشانه‌ای برای شخصیت‌دهی به محصولات و فروش بهتر، ایجاد مزیت رقابتی و روشی برای سوددهی مالی است.

هرچقدر کالا یا خدماتی بیشتر شناخته‌ شود به همان اندازه مشتری بیشتری جلب می‌کند.

تکرار نام تجاری به ایجاد ارزش و احساس نسبت به آن کمک می‌کند.

در نتیجه، علاوه بر شخصیت‌دهی به محصولات و ایجاد مزیت رقابتی، محصولات آن برند با فروش خود به سوددهی می‌رسند.

انواع برند

دسته‌بندی‌های مختلفی برای برند وجود دارد. در اینجا با  نمونه مختصری از انواع برند آشنا خواهید شد.

برندهای مستقل

این نوع رایج‌ترین نوع برند است. 

برندهای مستقل می‌توانند خیلی خاص شوند، مثلا کلنکس که برند دستمال کاغذی است.

این برندها همچنین می‌توانند سطح گسترده‌ای از محصولات را شامل شوند.

به عنوان مثال بنز اتومبیل‌های مختلفی را در سری اس خود دارد.

برندهای خدماتی

شرکت‌هایی که محصولاتی تولید نمی‌کنند بلکه ارائه‌کنندگان خدمات هستند و راه‌حل‌هایی را برای ساده‌تر کردن خدمات‌رسانی ارائه می‌کنند، جزء دسته بندی برندهای خدماتی هستند.

آژانس‌های مسافرتی و برندهای خرده‌فروشی همچون سوپرمارکت‌ها و رستوران‌ها در این دسته قرار می‌گیرند.

برندهای سازمانی

شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات و ارسال محصولات، برندهای سازمانی هستند. مرسدس یکی از قدرتمندترین برندهای سازمانی است.

برندهای شخصی

یک شخص به تنهایی می‌تواند برند به حساب بیاید. مثلا فردی چون اپرا وینفری یک برند شخصی است. اینترنت و شبکه‌های اجتماعی به ساخت برندینگ در این حوزه کمک شایان توجهی کردند.

برندهای گروهی

برندینگ گروهی وقتی اتفاق می‌افتد که گروهی از برندها با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند تا کیفیت محصول یا خدمات را افزایش دهند.

برندهای رویدادی

گاهی رویدادها تبدیل به برند می‌شوند. مجموعه کنفرانس‌های تد، فستیوال‌های موسیقی یا المپیک برندهای رویدادی هستند.

برندهای مکانی

تا به حال توجه کرده‌اید که تاج‌محل، شانزه‌لیزه یا وال‌استریت، برند هستند؟

  برندهای مکانی، مناطقی هستند که توجه جهانیان را به خود جلب می‌کنند. جاذبه این مکان‌ها ممکن است اقتصادی، تجاری یا توریستی باشد.

برندهای لیبل شخصی

برندهای لیبل شخصی که به آن برندهای «خود» نیز می‌گویند برای هویت و انتخاب خرده‌فروشی‌ها به وجود آمده است.

برندهای رسانه‌ای

تمام شبکه‌های تلویزیونی، رادیویی، روزنامه‌ها،‌مجلات و رسانه‌های اینترنتی، برندهای رسانه‌ای هستند. بی‌بی‌سی و سی‌ان‌ان نمونه‌هایی از برندهای رسانه‌ای هستند.

برندهای الکترونیکی

برندهای الکترونیکی تنها در دنیای مجازی وجود دارند. این برندها بر تولید محصولات آنلاین، ارائه خدمات و ارسال فرآورده‌های فیزیکی متمرکز هستند.

آمازون یکی از بزرگترین برندهای الکترونیکی است که برای راحتی مصرف‌کنندگان تلاش می‌کند تا خدمات را در بستر اینترنت ارائه دهد.

نشانه‌های برند

برندها، نشانه‌های گوناگونی دارند که به فهم تمایز بین برندها کمک می‌کند.

از طریق این نشانه‌ها می‌توان مفهوم برندسازی را توسعه داد.

المان‌های ابتدایی و اساسی در یک برند، محدوده برند، فرهنگ شرکت، ‌نام و برچسب، هویت، صدا و پیام برند، وبسایت و معماری برند هستند.

  • محدوده برند از استراتژی برند نشات می‌گیرد و خلاصه‌ای قابل اعتماد درباره برند شما است.

این محدوده نمایش‌دهنده چگونگی تولید برند شما و دلیل آن است.

محدوده برند خود از پنج بخش هدف، چشم انداز، رسالت، ارزش‌ها و اهداف استراتژیک تشکیل می‌شود.

  • فرهنگ شرکت الهام بخش برند شما و همچنین هسته اصلی سازنده ارزش برندتان است.

از این گذشته، فرهنگ شرکت، چگونگی تعاملتان با جهان را تعریف می‌کند.

پس این موضوع که همه کارمندان شما سفیر برند شرکت‌تان هستند شوخی نیست.

شاید بتوان اسامی و برچسب‌ها را مهم‌ترین نشانه‌های یک برند دانست.

اولین چیزی که مخاطب با آن مواجه می‌شود نام و علامت تجاری است. در نتیجه باید با وسواس و دقت بیشتری اسم برند و برچسب‌های مرتبط به آن را انتخاب کرد.

پژوهشگران بازار متوجه شده‌اند که سادگی و معنادار نام تجاری نقش تعیین‌کننده‌ای در موفقیت یک برند دارد.

 هویت یک برند فراتر از لوگوی آن است.

لوگو فقط هویت بصری برند را تعیین می‌کند اما هویت یک برند به شخصی‌سازی، امیدبخش بودن و اهداف آن وابسته است. به طور کلی هویت یک برند، اعتماد عمیق به آن را تضمین می‌کند.

صدای شرکت شما، زبان و شخصیت شما است. تعامل از طریق صدای برند و پیام‌تان شکل می‌گیرد.

به همین خاطر کارمندان شما برای رساندن پیام برند شما و دستیابی به مشتری از صدای برند‌تان استفاده می‌کنند.

شاید هیچوقت به این مسئله فکر نکرده بودید که وبسایت می‌تواند در برندینگ تاثیر به‌سزایی داشته باشد.

در حالی‌که وبسایت شما نشانه کامل‌کننده‌ای از برندتان است که به آن مرکزیت می‌دهد.

 حالا که فهمیدیم برند چیست و چه ویژگی‌هایی دارد، ‌وقت آن است که دست به کار شوید و برندتان را بسازید.

 

 

https://www.investopedia.com/terms/b/brand.asp

https://ducttapemarketing.com/successful-small-business-brand/

https://www.ignytebrands.com/what-is-a-brand/

https://courses.lumenlearning.com/cochise-marketing/chapter/reading-types-of-brands/

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *