بانک‌ها چه درسی از استارت‌آپ‌های حوزه فین‌تک خواهند آموخت؟

بانک‌ها چه درسی از استارت‌آپ‌های حوزه فین‌تک خواهند آموخت؟

امروزه استارتاپ‌های فین‌تکی در عرض ‌یک هفته تشکیل می‌شوند. احتمالا ایده اولیه در یک شب، در جمعی بیان‌ شده و در عرض چند هفته گروهی در مکانی مشخص جمع شده و با استفاده از اینترنت و ابزارهای توسعه‌دهنده نرم‌افزاری رایگان وAPI ها، محصول یا خدمت جدیدی خلق می‌کنند. سپس استارتاپ‌ها به دنبال سرمایه‌گذاران یا شتاب‌دهنده‌ها می‌روند تا به آن‌ها در جذب سرمایه برای توسعه محصول یا تیم کمک نمایند‌.

امروزه از این قبیل خدمات و محصولات با سرعت زیاد رشد و توسعه می‌یابند و انتظارات مشتریان را برآورده می‌سازند؛ به‌علاوه تجربه لذت‌بخش‌تری نسبت به خدمات سنتی گذشته در اختیار کاربران آن خدمات یا محصولات ارائه می‌دهند. امروزه بانک‌ها که درگیر حجم زیادی از فرآیندهای سنتی‌اند، به‌واسطه ارائه خدمات بهتر توسط استارت‌آپ‌ها، با چالش‌ از دست دادن مشتریان روبرو هستند. فرآیندهای سنتی، بانک‌ها را از تمرکز بر”تجربه بهتر مشتریان از خدمات” غافل می‌کند. آمارها نشان می‌دهد برخی از بانک‌های سنتی به این نکته پی برده‌اند که برای زنده‌ ماندن در دنیای آینده باید بر روی دیجیتالی شدن سرمایه‌گذاری‌های بیشتری داشته باشند که لازمه اصلی آن تغییر ساختار سنتی است.

به‌طور مثال اگر بانکی اطلاعات مربوط به وام خود را به‌صورت API در دسترس توسعه‌دهندگان قرار دهد در این صورت استارت‌آپ‌ها به‌راحتی می‌توانند به منبع بسیار باارزشی از اطلاعات بانکی دست‌ پیدا کنند و آن را در اپلیکیشن‌های مرتبط خود، ادغام کرده و سرویس‌هایی با ارزش بالاتر و تجربه مشتری دلپذیرتر ارائه دهند.

برای بانک‌ها این رویکرد می‌تواند بسیاری از مشکلات را  رفع کرده تا آن‌ها تنها بر حوزه درون‌سازمانی خود تمرکز کنند و امور مربوط به مشتریان را به شرکت‌های استارت‌آپی واگذار نمایند.

‌بزرگ‌ترین تهدید برای بانک‌ها

برخلاف باورهای عمومی، استارت‌آپ‌های فین‌تکی بزرگ‌ترین تهدید برای بانک‌ها نیستند. بزرگ‌ترین تهدید برای بانک‌ها و مؤسسات مالی، سیستم‌های سنتی آن‌هاست. همان‌طور که گفته شد استارت‌آپ‌های فین‌تکی رابطه بهتری با مشتریان خود برقرار می‌کنند به‌طوری‌که، سیستم‌های بانکی سنتی قادر به برقراری این رابطه نیستند؛ درنتیجه این استارت‌آپ‌ها بزرگ‌ترین خطر و تهدید برای بانک‌هایی‌اند که با تکنولوژی، ارتباط خود را قطع نموده‌ و بر استراتژی‌های گذشته خود اصرار دارند.

افرادی که 10 تا 20 سال ابتدایی زندگی خود را روبروی مانیتور‌های کامپیوتری گذرانده‌اند قطعاً خواسته‌ها و انتظارات متفاوتی نسبت به افراد سنتی جامعه دارند به همین خاطر روند پافشاری بانک‌ها بر رویکرد سنتی در آینده نمی‌تواند انتظارات مشتریان جوان را برآورده سازد و درنتیجه باعث از بین رفتن این بانک‌ها خواهد شد. می‌توان گفت برای زنده ماندن در دنیای آینده، بانک‌ها باید چابکی و نوآوری را در مرکز فرهنگ و زیربنای خود قرار دهند.

جایگزینی نوآوری در قلب سازمان

استارت‌آپ‌های فین‌تکی می‌توانند با استفاده از فضای ابری، APIها و ابزارهای توسعه‌دهنده، نوآوری‌های زیادی داشته باشند. ابزارها و چینش صحیح آن‌ها در کنار هم، این امکان را به استارت‌آپ‌ها می‌دهد که ایده‌های خود را سریع‌تر خلق کرده و به‌سرعت توسعه دهند و بسیار موفق باشند.

مهم‌ترین نکته‌ای که بانک‌ها باید مدنظر قرار دهند آن است که ابزار‌های کلیدی این استارت‌آپ‌ها را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار دهند‌. مانع اصلی بانک‌ها برای آنکه نتوانند محیط و ابزارهای مناسب را برای توسعه‌دهندگان ارائه دهند، ساختار سنتی آن‌ها خواهد بود. به عقیده بسیاری از کارشناسان بانک‌های موفق پنج سال آینده بانک‌هایی هستند که هر چه سریع‌تر ساختار خود را اصلاح‌کرده و باکیفیت بالاتری APIها را برای توسعه‌دهندگان فراهم کنند‌.

در پایان این نکته را باید اشاره داشت که علاوه بر بانک‌ها حتی تمامی شرکت‌های غیرمالی نیز باید بستر ارائه API را برای تبادل اطلاعات با استارت‌آپ‌ها فراهم آورند.

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.