قدم اول برای موفقیت شغلی را همین امروز بردارید!

قدم اول برای موفقیت شغلی را همین امروز بردارید!

واضح است که موفقیت شغلی یک‌شبه به دست نمی‌آید. برای رسیدن به اهداف شغلی باید زمان بگذارید، تلاش کنید و مهم‌تر از همه این‌که نقشه راه داشته باشید. اولین قدم همین برنامه‌ریزی‌ست. این کار چندان پیچیده نیست؛ کافی‌ست یک هدف شغلی معین را برای خود مشخص کنید تا بعد نوبت به تعریف کردن گام‌هایی برسد که برای تبدیل رویای خود به واقعیت برمی‌دارید.
برای چنین منظوری باید ابتدا بتوانید یک برنامه منظم برای رسیدن به یک هدف مشخص و قابل‌دستیابی بنویسید. این یک واقعیت ثابت‌‌شده است که با نوشتن اهداف‌تان، شانس رسیدن به آن‌ها را افزایش می‌دهید.

مثبت بنویسید

باید توجه داشته باشید که حتی ادبیات نوشتن این برنامه، روی میزان موفقیت شما تاثیر می‌گذارد. بنابراین از همان ابتدای کار، از به کار بردن جملات منفی و از پیش شکست‌خورده دانستن خود پرهیز کنید. مثلا هرگز ننویسید: «من دوست دارم تا پایان امسال سوپروایزر شوم اما شک دارم که از پسش بربیایم.»
سعی کنید ادبیاتی که در نوشتن این برنامه به کار می‌برید مثبت و انگیزه‌بخش باشد. این موضوع باعث می‌شود روش شما در پیش بردن برنامه هم مثبت‌اندیشانه باشد. همان‌طور که احتمالا می‌دانید، برای رسیدن به یک هدف، ضروری‌ست دید مثبتی به آن داشته باشید.

از دانش و تجربه دیگران کمک بگیرید

در میان اعضای خانواده، دوستان و همکاران، افرادی را انتخاب کنید که به شما کمک کنند روحیه مثبتی داشته باشید. به‌جز این، به کسانی فکر کنید که می‌توانند به‌صورت مستقیم شما را در پیش‌برد برنامه کمک کنند. با این‌حال فقط متکی به دیگران نباشید. منابع مطالعاتی را در نظر داشته باشید و درباره اهداف‌تان در اینترنت، کتابخانه عمومی یا در میان مجلات و کتاب‌های شخصی‌تان جست‌وجو کنید.

منابع موردنیازتان را فهرست کنید

اگر موفق شده باشید هدفی واقعی و قابل‌دستیابی تعریف کنید، به‌صورت مشخص بعد از بررسی‌های اولیه، می‌توانید ابزارهای موردنیاز برای رسیدن به آن را شناسایی کنید. شاید نیاز به یک لپ‌تاپ قدرتمندتر داشته باشید یا نرم‌افزار خاصی موردنیازتان باشد. از همه این ابزارها یک فهرست تهیه کنید و سعی کنید آن‌ها را داخل یک جدول قرار دهید. یکی از ستون‌ها را به قیمت این اقلام اختصاص دهید و در ستون بعدی بنویسید کِی و از کجا می‌توانید آن را بخرید یا تهیه کنید.

برنامه‌تان را مرور کنید

بخش مهم ماجرا مرور همه آن‌چیزهایی‌ست که برای خود نوشته‌اید. یک برنامه منظم برای مرور برنامه‌تان داشته باشید. به‌این‌ترتیب متوجه می‌شوید که در این دوره‌های زمانی به سمت هدف خود حرکت کرده‌اید یا از آن دور شده‌اید. سعی کنید هر هفته این برنامه را مرور کنید و هر هفته فهرست دیگری تهیه کنید که قرار است چه گام‌هایی (هرچند کوچک) در مسیرتان بردارید. بعد از یکی دو هفته اول، قادر خواهید بود فهرستی از گام‌های آینده در یک ماه، شش‌ماه و یک‌سال آینده و حتی دوره‌ّهای بلندمدت‌تر بنویسید. فراموش نکنید این فهرست‌ها باید به‌صورت مرتب مرور شوند. هرچه بیش‌تر مسیر پیش رو را مرور کنید، بیش‌تر برای رسیدن به آن آماده می‌شوید.
به‌عنوان نکته آخر یادتان باشد رسیدن به اهداف شغلی فرآیندی زمان‌بر است و نیاز به پشتکار شبانه‌روزی دارد اما همین که هدف‌تان را بشناسید و برنامه‌ رسیدن به آن را بنویسید، قدم اول را به‌سوی موفقیت برداشته‌اید!

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.