مهارت‌هایی که در نصف روز یاد می‌گیرید و به درد همه زندگی‌تان می‌خورد

مهارت‌هایی که در نصف روز یاد می‌گیرید و به درد همه زندگی‌تان می‌خورد

بسیاری از مهارت‌ها برای یادگیری نیاز به زمان طولانی دارند و گرچه در هرحال یادگیری آن‌ها ارزشمند است، می‌توان گفت با وجود صرف زمان و هزینه زیاد، اغلب تاثیر محسوسی روی بهتر شدن زندگی ما ندارند. البته یادگیری و پیگیری برای فراگرفتن مهارت‌های تازه را به‌حق باید راز موفقیت در قرن ۲۱ دانست اما عمر ما کوتاه است و خوب است انتخاب‌های کاربردی‌تری برای یادگیری داشته باشیم.

مایکل لویس، روزنامه‌نگار آمریکایی، در یک سخنرانی درباره «مواهب تنبلی» به‌درستی اشاره کرده که تنبلی می‌تواند آن دسته از شانس‌ها و موقعیت‌های مهم زندگی را که به دردتان نمی‌خورد، از شما بگیرد؛ درعوض به لطف تنبلی فقط سراغ کارهایی می‌روید که حقیقتا به آن نیاز دارید یا مجبورید که انجام دهید! این نکته شاید کمی خنده‌دار باشد اما یادآوری می‌کند حتی از احساس تنبلی هم می‌توان به‌درستی استفاده کرد. لویس در ادامه اضافه می‌کند: جالب است که مردم سال‌های زیادی از عمرشان را به‌راحتی هدر می‌دهند، درحالی‌که روی هدر رفتن ساعت‌های یک روزشان حسابی حساس هستند.

کم‌تر مهارتی وجود دارد که فرد حاضر باشد روزانه نیم ساعت را به یادگیری آن اختصاص دهد (بدون این‌که اسمش را وقت تلف‌کردن بگذارد) و در بلندمدت نتیجه‌ای از آن نگیرد. برای مثال اولین‌بار که به یادگیری مهارت نواختن یک ساز فکر کردید،‌ چندساله بودید؟ اگر از همان روز تصمیم می‌گرفتید هفته‌ای دو سه ساعت به آن اختصاص دهید، احتمالا تا امروز مهارت قابل‌قبولی در این زمینه داشتید.

به‌هرحال در این نوشته قصد نداریم شما را به افسوس خوردن درباره فرصت‌های ازدست‌رفته وادار کنیم یا درباره اثرات بلندمدت یادگیری مستمر بگوییم. این نوشته به‌نوعی در پی یافتن استفاده مفید از احساس تنبلی است! در این‌جا با چند پیشنهاد برای یادگیری مهارت‌هایی آشنا می‌شوید  که با حس تنبلی سازگارند، یادگیری آن‌ها بیش‌تر از چند ساعت وقت نمی‌گیرد و از همه مهم‌تر این‌که بسیار کاربردی و ضروری هستند.

  • کمک‌های اولیه

در مراکز فرهنگی و نهادهای امدادرسان همیشه دوره‌هایی وجود دارد که در عرض چند ساعت مها‌رت‌های اساسی کمک‌های اولیه را به شما آموزش می‌دهند. یاد گرفتن این مهارت‌ها از شما فرد مفیدتری می‌سازد که حتی می‌تواند در مواقع اورژانسی زندگی دیگران را نجات دهد.

  • بودجه‌بندی

شاید در گذشته همراه داشتن دفترچه بودجه و خریدها کار چندان ساده‌ای نبود که از هرکسی هم (به‌جز آدم‌های بسیار منظم و دقیق) برنمی‌آمد. اما حالا که همه هرروز با کامپیوتر و دست‌کم گوشی هوشمند موبایل سروکار دارند، این رفتار حرفه‌ای اصلا سخت نیست. یک فایل اکسل باز کنید. کل درآمد این ماه‌تان را در آن در نظر بگیرید و هرروز خریدها و مخارج‌تان را در آن وارد کنید. این کار شاید روزانه یکی دو دقیقه وقت شما را بگیرد. بعد از دو یا سه هفته بدون نیاز به هیچ‌گونه دانش حسابداری یا داشتن شخصیتی منظم و دقیق، قادر خواهید بود به تخمینی از میزان هزینه‌تان برسید و مخارج غیرضروری هم خودشان را به‌سادگی به شما نشان می‌دهند. جدول شما می‌تواند پیشرفته‌تر شود تا برای مخارج و پس‌اندازتان برنامه بهتری داشته باشید.

 

  • آشپزی با مواد همیشه در دسترس

بهتر بودن زندگی به‌طور کلی یعنی شادتر زیستن. برای شادتر زیستن در بسیاری مواقع به سفر با دوستان پناه می‌بریم و گاهی هم تنهایی و خلوت کردن راه بهتری است. در هر دو صورت آماده کردن یک وعده غذایی کم‌هزینه و جذاب حال شما را خوب می‌کند. سیب‌زمینی، گوشت، مرغ و تخم‌مرغ معمولا در هر آشپرخانه‌ای مواد در دسترسی محسوب می‌شوند. یک بعدازظهر وقت بگذارید و حتی نه لزوما با شرکت در کلاس‌ّهای «آشپزی در چند دقیقه»، بلکه با جست‌وجو در اینترنت و تماشای چند ویدیو برای مثال چند روش پخت تخم‌مرغ را یاد بگیرید. این‌طور مهارت‌ها شاید ساده به نظر برسند، اما در خیلی از مواقع به کار شما می‌آیند.

  • تعمیرات خانگی

خیلی از مشکلاتی که برای خانه به وجود آمده و به‌عنوان مثال مربوط به لوله‌کشی یا برق ساختمان است، برای تعمیر نیاز به تخصص دارند. اما به کارهایی مثل رفع گرفتگی سینک آشپزخانه یا هواگیری رادیاتور خودتان باید رسیدگی کنید. حتی اگر تنها زندگی نمی‌کنید و در خانه کسی را دارید که همیشه اینطور کارها را برعهده می‌گیرد، یادگیری این کارها را پشت گوش نیندازید. اگر خیلی از این قبیل کارها دور هستید، برای شروع چرخی در خانه بزنید و جای فلکه‌های اصلی آب و گاز را یاد بگیرید. با ابزارهای موجود در جعبه ابزار و کاربردشان آشنا شوید و گشتی در اینترنت بزنید تا از این بعد قادر به رفع مشکلات کوچک و تعمیرات ساده خانه باشید.

تقریبا می‌توان بااطمینان گفت هیچ‌کس نیست که استعداد یا زمان یادگیری برای این‌ مهارت‌ها را نداشته باشد اما خیلی از افراد هنوز حتی سررشته‌ای از آن‌ها ندارند. کمی در جزییات زندگی روزمره دقیق شوید حتما شما هم نمونه‌هایی از این‌طور مهارت‌ها پیدا می‌کنید که به راحت‌ترین روش، کیفیت زندگی‌تان را تغییر می‌دهند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.