استرس در محیط کار چه تاثیری بر عملکرد شما دارد؟

استرس در محیط کار چه تاثیری بر عملکرد شما دارد؟

استرس در محیط کار از دلایل گوناگونی ناشی می‌شود که از عمده‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سخت‌گیری بیش از اندازه مدیران و کارفرمایان
  • رفتارهای آزاردهنده و نامناسب همکاران
  • بداخلاقی‌های مشتریان و مراجعان
  • دست و پنجه نرم کردن با شرایط خطرآفرین
  • رفت و آمدهای طولانی
  • حجم کاری بالا

علاوه بر این‌ها، عوامل تنش‌زایی نظیر فراز و نشیب‌های روابط خانوادگی، مسائل مالی، نگرانی از آینده و کم خوابی نیز به شکل قابل توجهی بر شیوه عملکرد شما در محیط کار تأثیرگذار هستند. توجه داشته باشید، مدیریت استرس به دو روش امکان پذیر است. این روش‌ها عبارتند از:

  • دگرگونی رویکرد و نگرش شما نسبت به مسائل
  • ایجاد تغییر در وضعیت و موقعیت شغلی

تأثیر استرس در محیط کار بر مدیریت زمان

مدیریت زمان و استرس در محیط کار دارای نوعی رابطه علت و معلولی هستند. واقعیت این است که استرس از جنبه‌های مثبتی هم برخوردار است و می‌تواند بر ترشح هورمون آدرنالین تأثیر بگذارد. افزایش این هورمون در بدن به ایجاد انگیزه و بالا بردن سرعت انجام کار کمک می‌کند. با این حال، استرس شدید و مداوم ممکن است عملکرد افراد در مهلت‌های تعیین شده را دچار اختلال کند. در چنین شرایطی، بازده اغلب افراد به شدت کاهش یافته و دچار سردرگمی می‌شوند. این امر، به شکل قابل توجهی بر مدیریت زمان اثرگذار است. ترکیب تنش و ناتوانی در انجام وظایف در بازه زمانی مشخص می‌تواند کلیه قابلیت‌ها و مهارت‌های فردی و قدرت تصمیم گیری و اجرا را مختل کند. در طولانی مدت، این امر تعهد و وفاداری کارکنان را کاهش داده و در نهایت، ممکن است به ترک شغل منجر شود.

 تأثیر استرس در محیط کار بر برقراری روابط

کارشناسان و صاحب نظرانی نظیر «باب لوسویک» (Bob Losvyk) اعتقاد دارند، استرس در محیط کار از اصلی‌ترین عوامل فرسودگی شغلی و ایجاد اختلال در برقراری رابطه متقابل میان همکاران و ارتباط با مدیران به شمار می‌رود. بالا بودن سطح استرس، ترکیب نامطلوبی از احساساتی را ایجاد می‌کند که از آن میان می‌توان به ترس، نگرانی، درماندگی و ناامیدی اشاره کرد.

مجموعه این عوامل، موجب افزایش حساسیت‌های فردی و حالت‌های تهاجمی شده و ویژگی‌هایی نظیر عدم انتقادپذیری، افسردگی، حسادت، کینه و عدم امنیت شغلی را تقویت می‌کند. به این ترتیب، استرس می‌تواند کلیه تعاملات شما را دچار اختلال کرده و شما را به موجودی گوشه‌گیر، عصبی و تند خو تبدیل کند. واضح است که مجموعه این مسائل بر روابط شغلی و عملکرد شما تأثیر نامطلوبی خواهد داشت.

تأثیر استرس در محیط کار بر عدم تمرکز

استرس، قابلیت‌هایی نظیر توانایی به خاطر سپردن اطلاعات جدید، پردازش داده‌ها، یادگیری و تجزیه و تحلیل مطالب را به شکل منفی تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. در مجموع می‌توان گفت، عدم تمرکز در فعالیت‌های ذهنی و بدنی از نتایج استرس بالا به حساب می‌آیند. ترکیب تنش‌های شغلی و خستگی ناشی از سبک زندگی، به حواس پرتی‌های مداوم منجر می‌شود. این امر، بر عملکرد شما موثر بوده و احتمال بروز خطاهای پرهزینه و مهلک را در محیط کار افزایش می‌دهد.

تأثیر استرس در محیط کار بر سلامتی

«ریچارد واینستین» (Richard Weinstein)، نویسنده کتاب «تأثیر استرس» (The Stress Effect) می‌گوید، «سردرد، اختلالات خواب، مشکلات بینایی، کاهش یا افزایش وزن و فشار خون از اثرات تحمل استرس مداوم به شمار می‌روند. علاوه بر این‌ها، بروز مشکلات سیستم قلبی-عروقی، دستگاه گوارش و بسیاری موارد دیگر را نیز می‌توان ناشی از اضطراب و تنش بیش از اندازه دانست.

سخن آخر

در نهایت، تغییر رویکرد یا ایجاد برخی اصلاحات می‌تواند به کاهش استرس در محیط کار کمک کند. به علاوه، مراجعه به افراد متخصص و دریافت کمک، استفاده از مرخصی سالیانه یا استعلاجی و مطرح کردن مشکلات موجود با مدیران و همکاران نیز از راه‌کارهای موثر برای کاهش تنش در محیط کار به شمار می‌رود.

منبع:

https://smallbusiness.chron.com/stress-affects-work-performance-18040.html

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.