اصطلاحات مهم و اولیه دیجیتال مارکتینگ که به آن نیاز دارید

اصطلاحات مهم و اولیه دیجیتال مارکتینگ که به آن نیاز دارید

هر مفهوم جدیدی که به وجود می‌آید، سیل عظیمی از واژه‌های کاربردی را با خود می‌آورد. دیجیتال مارکتینگ یکی از همین مفاهیم است.

برای استفاده بهتر از این مفاهیم به روز، باید تعریف درست این عبارات را جستجو کنیم. 

بازاریابی دیجیتال یا همان دیجیتال مارکتینگ، در دنیای دیجیتالی امروز نقش موثری در توسعه کسب‌وکار دارد و رشته‌های تحصیلی مرتبط با آن نیز روز به روز در حال گسترش هستند.

بیایید با هم مروری داشته باشیم بر اصطلاحات مهم و مقدماتی دیجیتال مارکتینگ.

CPI، PPC ،CPC ،CAC ،CPA و CPM چه هستند؟ و چه کاربردی دارند؟

(CPI (Cost per Install

اصطلاح CPI، که به آن هزینه به ازای نصب می‌گویند؛ هزینه متوسطی است که تبلیغ‌دهندگان در ازای هر نصب به شبکه تبلیغاتی می‌پردازند.

در کمپین‌های تبلیغاتی، هزینه به ازای نصب را بیشتر از هر جای دیگری مشاهده خواهید کرد.

بر این اساس، تبلیغات‌کننده تنها در صورتی به کاربران مبلغی را می‌پردازد که اپلیکیشن‌اش را نصب کنند. 

مزایای این نوع تبلیغات از سایر مدل‌های قیمت‌گذاری موجود بیشتر است.

PPC،PPC یا Pay Per Click 

PPC   یا همان پرداخت به ازای کلیک، یکی از محبوب‌ترین روش‌های تبلیغاتی است.

شما در تبلیغات کلیکی مبلغی را برای هر کلیک روی تبلیغ‌تان مشخص و پرداخت می‌کنید.

امکان استفاده از تبلیغات کلیکی در موتورهای جستجو مثل گوگل وجود دارد.

به طور خاص شرکت‌ها علاقه زیادی برای تبلیغ در گوگل دارند، به همین  دلیل هم  گوگل ادز و پرداخت به ازای کلیک گاهی به جای یکدیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این اصطلاح مهم است چون هر کسی به ازای شغل خود می‌تواند از آن بهره بگیرد.

هزینه به ازای هر کلیک برای پژوهشگران اهمیت دارد چون می‌توانند میزان محبوبیت خدمات یا محصولاتی که روی آن‌ها تبلیغ کرده‌اند را پیدا کنند.

همچنین نتایج این تبلیغات کلیکی در موتورهای جستجو نمایش داده می‌شود و موتورهای جستجو می‌توانند کاربرمحور عمل کنند.

 CPC یا Cost Per Click

CPC مخفف Cost per Click به معنای هزینه هر کلیک است.  

CPC  برخلاف PPC روش پرداخت نیست.

این اصطلاح روشی است که وب‌سایت‌ها برای محاسبه ارزش هر کلیک بر روی تبلیغات استفاده می‌کنند.

معمولا بازاریابان از این روش برای زمانی استفاده می‌کنند که بودجه روزانه‌ تبلیغات دارند.

آن‌ها پس از اتمام دوره تبلیغاتی هزینه را قطع می‌کنند.

از طرفی از این روش برای مشاهده تاثیرگذاری هم استفاده می‌شود.

برای مثال  وب‌سایتی ده هزار تومان برای هزار کلیک در نظر می‌گیرد که هزینه آن می‌شود ده میلیون.

این وبسایت از این فرمول برای پرداخت به موسسه تبلیغاتی که فرایند تبلیغات کلیکی را مدیریت می‌کند، بهره می‌گیرد.

در صورتی که هزار کلیک انجام نشود، هزینه پرداختی هم تغییر می‌کند.

CPA یا Cost Per Action

اصطلاح CPA، که به آن هزینه به ازای نمایش می‌گویند؛ یکی از مدل‌های قیمت‌گذاری در دیجیتال مارکتینگ است.

در این مدل که یکی از روش‌های خرید تبلیغات آنلاین است، تنها هدف تبلیغ‌دهنده، تحقق یافتن عملیات مورد نظرش است.

به بیان ساده‌تر، تبلیغ‌دهنده فقط زمانی پولی را به شبکه تبلیغاتی پرداخت می‌کند که از انجام عملیات مختلف نظیر بازدید ویدیو، کلیک یا عضویت مطمئن شود. 

فرمول محاسبه هزینه به ازای اجرا ساده است. به طور مثال اگر شما برای کمپین تبلیغاتی‌تان 150 هزار تومان هزینه در نظر گرفته باشید و 10 عملیات انجام شود، نرخی که باید پرداخت کنید 15 هزار تومان است.

CPM یا Cost Per Thousand

یکی از رایج‌ترین مدل‌های قیمت‌گذاری، تبلیغات در وب‌سایت‌ها است.

بازاریابان تبلیغاتی به طور مداوم برای اندازه‌گیری موفقیت کمپین‌های CPM خود از CTR  که کلیک بر اساس رتبه است، استفاده می‌کنند.

CTR  درصد کسانی که تبلیغات را دیده‌اند یا بر روی آن کلیک کرده‌اند را اندازه می‌گیرد.

تاکید این مدل قیمت‌گذاری بر تاثیر 1000 تایی است.

حالا چرا این اصطلاح CPT نیست و به آن CPM می‌گویند؟

از آنجا که حرف M یک شماره رومی برای نمایش عدد 1000 است، این روش قیمت‌گذاری تبلیغات در دیجیتال مارکتینگ، CPM خوانده می‌شود. گفتیم که تاکید این مدل بر 1000 دفعه نمایش یا تاثیر است. در نتیجه تبلیغ‌دهنده براساس همین هزار نمایش مبلغی را می‌پردازد.

CPL یا  Cost per lead

به مقدار هزینه‌ای که تبلیغ‌دهنده برای هر کلیک می‌پردازد CPL می‌گویند، اما نه هر کلیکی.

کلیکی که به lead تبدیل شده باشد.

 لید چیست؟

لید می‌تواند یک آدرس ایمیل یا نظرسنجی تبلیغاتی باشد.

از CPL در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و ایجاد کمپین استفاده می‌شود. برای محاسبه CPL، میزان کل هزینه مصرفی کمپین‌ها را بر تعداد لیدهای به وجود آمده، تقسیم می‌کنند.

اصطلاحات زیادی برای دیجیتال مارکتینگ و تبلیغات وجود دارد که هر کدام از آن‌ها تعاریف گسترده‌ای دارند. آنچه در این مقاله به آن پرداختیم تنها موارد مقدماتی دنیای گسترده دیجیتال مارکتینگ است.

برای آنکه در این باره بیشتر بدانید، به شما پیشنهاد می‌شود مقالات جِی‌مگ بخصوص در حوزه تازه‌های تکنولوژی را دنبال کنید.

 

https://virtualsnipers.com/cpm-cpc.php

https://profitsocial.com/blog/affiliate-tips/cpm-vs-cpc-in-digital-marketing/

https://www.tapjoy.com/resources/what-is-cpi-marketing/

https://metricool.com/cpm-cpc-cpl-cpa-differences/

 

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.