هوش مصنوعی چگونه فین‌تک‌ها را تحت تأثیر خود قرار خواهد داد؟

هوش مصنوعی چگونه فین‌تک‌ها را تحت تأثیر خود قرار خواهد داد؟

هوش مصنوعی یا AI در حال انقلاب در صنایع مالی است. این فنّاوری باعث پایین آمدن هزینه‌ها و خودکارسازی فرایندهای مختلف مؤسسات مالی می‌شود تا با این کار درنهایت سود مؤسسات را به حداکثر برساند. درحال‌حاضر چت‌بات‌های (Chatbot) مختلفی مبتنی بر هوش مصنوعی در شرکت‌های بزرگ و کوچک به‌عنوان دستیار با مشتریان در ارتباط‌اند. این چت‌بات‌ها کار بازاریابی و فروش را انجام می‌دهند. سرمایه‌گذاران زیادی به سرمایه‌گذاری در این حوزه‌ها علاقه‌مند شده‌اند.

کشور چین به همراه کشور آمریکا و کشورهای اروپایی در حال سرمایه‌گذاری‌های عظیم در این حوزه هستند. سرمایه‌گذاران این کشورها به سرمایه‌گذاری در حوزه بانکداری سنتی تمایل کمتری دارند و بیشتر به سرمایه‌گذاری در حوزه‌‌ی خدمات مالی مبتنی بر فنّاوری علاقه‌مندند. سیستم‌های بانکی سنتی با پیشرفت در حوزه‌های مختلف فنّاوری به‌خصوص هوش مصنوعی، با سرعت از بین خواهند رفت. هوش مصنوعی نقش اساسی را در شرکت‌های فین‌تکی در آینده بازی خواهند کرد. از حوزه‌هایی که می‌توان هوش مصنوعی را به کاربرد می‌توان به مباحث زیر اشاره داشت:

امنیت

یکی از فاکتور اساسی که مؤسسات مالی را مجبور به استفاده از هوش مصنوعی می‌کند، بحث امنیت است. مدت‌زمان زیادی است که از سیستم‌های امنیتی کنونی (آنتی‌ویروس‌ها)، در بحث امنیت استفاده می‌شود. اکثر مؤسسات مالی به دنبال بهترین راهکار امنیتی قوی‌تری برای امنیت اطلاعات هستند که هوش مصنوعی می‌تواند به آن‌ها کمک نماید.

هوش مصنوعی می‌تواند اطلاعات بیشتر را در بحث امنیت، آنالیز کرده و با توجه به‌اندازه و رتبه و حجم اطلاعات مؤسسات، الگوریتم خود را توسعه دهد. با توجه به موارد بالا هوش مصنوعی می‌تواند در بحث امنیت در زمینه‌های زیر به مؤسسات کمک کند:

  • شناسایی رفتارهای متقلبانه
  • شناسایی تراکنش‌های مشکوک
  • شناسایی امکان وقوع حمله‌های احتمالی.
  • کاهش زمان پردازش فرایندها و آنالیز داده‌های مختلف جهت بررسی صحت آن‌ها

آنالیز داده‌ها

علاوه بر بحث امنیت داده‌ها، هوش‌ مصنوعی می‌تواند بسیاری از فرایندها را در کمتر از زمان کنونی انجام دهد. فرایندهای مستند‌سازی مدارک یکی از فرایندهای زمان‌بر در مؤسسات مالی است که به زمان و کار انسانی زیادی نیاز دارند و درنهایت، احتمال خطا را نیز افزایش می‌دهد. هوش مصنوعی می‌تواند این فرایند را با سرعت یاد گرفته و با کمترین خطای ممکن انجام دهد.

باوجود رشد سریع هوش مصنوعی و نفوذ آن به حوزه‌های مختلف، این فنّاوری هنوز به تکامل خود نرسیده است اما می‌تواند کارهایی از قبیل چک کردن اطلاعات ثبت‌شده و پاک کردن آن‌ها را به‌خوبی انجام دهد.

ازآنجاکه هوش مصنوعی طبقه‌بندی اطلاعات را سریع‌تر و با دقت بالاتر انجام می‌دهد اما این فنّاوری هنوز به تکامل خود نرسیده است اما کارهایی از قبیل چک کردن اطلاعات دوباره ثبت‌شده، پاک کردن آن‌ها را در حال حاضر می‌تواند انجام می‌دهد.

شرکت‌های نوپای سیلسکون‌ولی در حال ساختن الگوریتم‌هایی هستند که بر اساس آن‌ها می‌توانند امکان تقلب را با دقت و سرعت ‌بالا شناسایی نمایند.

اتومانیزه کردن فرایندها

همان‌طور که در ابتدا ذکر شد، اتومانیزه کردن فرایندها یکی از بندهای مورداستفاده هوش مصنوعی خواهدبود. این کار هزینه‌ها را کاهش و مشکلات مدیریتی را برطرف خواهد کرد. با اتومانیزه کردن فرایندها، نه‌تنها فرایندها بسیار سریع و با دقت بالا انجام می‌شود، بلکه با تولید اطلاعات دقیق و پردازش‌شده‌، به مدیران جهت برنامه‌ریزی روی بودجه و برنامه‌های خود کمک می‌نماید. این کار فرایند تصمیم‌گیری را در شرکت‌های با ابعاد مختلف سرعت می‌بخشد.

فنّاوری هوش مصنوعی در دسترس همگان قرار دارد و شرکت‌های نوپا یا استارت‌آپی، با استفاده از این الگوریتم‌های تولیدشده مبتنی بر هوش مصنوعی، در حال ورود به جنگی با شرکت‌های بزرگ فناوری اطلاعات هستند.

هوش مصنوعی مشاور مالی

هوش مصنوعی همیشه نقش پشت صحنه را ندارد. فین تک‌ها با استفاده از اپلیکیشن‌های شخصی، کیف پول‌ها و دسترسی به بودجه افراد نقش جدیدی از قبیل مشاوران مالی را برای مشتریان بازی می‌کنند. افراد می‌توانند با آن بودجه خود را بر اساس درآمد و نمودار مصرف مدیریت کنند. یکی دیگر از جنبه‌های هوش مصنوعی، ربات‌های مشاوره مالی (Robo-advisor) است. این ربات انواع مختلفی از مشاوره‌های مالی را برای شرکت‌ها و مؤسسات مالی انجام می‌دهد.

 Chatbot (چت‌بات‌ها)

در حال حاضر چت‌بات‌ها در حال پاسخگویی بسیاری از پرسش‌های مالی مشتریان مؤسسات مالی هستند و برای مثال HSBC، یک هوش مصنوعی برای خودساخته که می‌تواند جستجوها و دستورات مختلف درخواستی از سوی مشتریان خود را انجام دهند. این کار مراجعات حضوری به مؤسسات مالی را کاهش می‌دهد

زمینه‌هایی که چت‌بات‌ها خدمت‌رسانی می‌کنند عبارت‌اند از:

  • انجام معاملات از طریق شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها
  • افتتاح حساب بانکی، ویرایش ثبت‌نام و چک کردن حساب بانکی
  • شناسایی مشتریان بالقوه

امروزه با رشد سریع فین‌تک‌ها این موضوع تعجب‌آور نیست که موسسات‌ مالی برای افزایش اعتبار و حتی با شعار ورود به این حوزه، به‌کار‌گیری هوش مصنوعی را اعلام نمایند. این کار در کاهش نقش نیروی انسانی و افزایش بهره‌وری مؤثر خواهد بود و درنتیجه سود مؤسسات را افزایش می‌دهد. افزایش سود بزرگ‌ترین دلیل برای استفاده از هوش مصنوعی در مؤسسات مالی خواهد بود.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.