یک مدیر چطور می‌تواند روحیه تیم را بسازد؟

هیچ‌کس دوست ندارد صاحب کسب‌وکاری باشد که کارمندان افسرده و خسته‌ای دارد. ضمنا همه خوب می‌دانند در فضایی که روحیه مثبت زیادی جریان دارد، همه حداکثر تلاش‌شان را می‌کنند. ابتدا بیایید همه داستان‌هایی را که در سریال‌های تلویزیون از «رییس بد» ‌در ذهن‌مان داریم، پاک کنیم تا خودمان بتوانیم رئیس خوبی باشیم! به تجربه خود مراجعه کنید؛ خیلی بعید است مدیرانی که در زندگی‌تان دیده‌اید، دست‌کم درباره کارایی تیمی بی‌توجه بوده باشند. همه مدیران ترجیح می‌دهند روحیه تیم‌شان بالا باشد تا نتایج بهتری بگیرند و برنده باشند اما شاید گاهی راه درستش را بلد نیستند.

برای بالا بردن روحیه مثبت در فضای کاری سه فاکتور اصلی، زمان، پول و توجه هستند. مدیران، معمولا با حجم زیادی از تقاضا برای اختصاص وقت و توجه‌شان روبه‌رو هستند که در حالت عادی هم نمی‌توانند پاسخگوی آن‌ها باشند. از طرفی یک مدیر باید برای هر ریال از هزینه‌ها توجیه داشته باشد و به فکر بازده سرمایه‌گذاری هم باشد. به‌این‌ترتیب این نگرانی وجود دارد که با صرف زمان، پول و توجه برای بالا بردن روحیه تیم ضرر کنیم! اما همین حالا به نگارنده این مقاله اعتماد کنید و شک نداشته باشید که سرمایه‌گذاری روی روحیه تیم‌تان، بازده سرمایه‌گذاری تضمین‌شده دارد.

لازم نیست زیاد نگران صرف منابع باشید. در اینجا سه تکنیک ساده را به شما معرفی می‌کنیم که حتما از پس‌شان برمی‌آیید. نتیجه به‌کارگیری این تکنیک‌ها، بدون‌شک بهبود کیفیت خروجی تیم شماست.

  • ایمیل شنبه را فراموش نکنید

ابتدای هر هفته برای اعضای تیم‌تان یک ایمیل بفرستید تا مطمئن باشند از توجه شما بهره‌مندند. در این ایمیل این سه موضوع را مطرح کنید:

  • به اندازه دو یا سه جمله درباره چشم‌اندازتان از کار صحبت کنید تا اعضای تیم به یاد بیاورند چه هدفی را باید دنبال کنند.
  • درباره درس‌آموخته‌ای که اخیرا از فضای کسب‌وکار داشته‌اید، بنویسید.
  • نظر اعضای تیم درباره را درباره تجربه‌تان بپرسید و درخواست بازخورد داشته باشید.

 

توجه داشته باشید که اگر فقط یک ماه این کار را امتحان کرده و بعد رهایش کنید، نتیجه‌ای نخواهید گرفت. ایمیل اول هفته کم‌کم برای شما تبدیل به یک عادت می‌شود؛ عادتی با نتیحه بلندمدت. اگر به صورت مستمر ایمیل‌های هفتگی را ارسال کنید، از میران انرژی و روحیه بالای همکاران، شگفت‌زده خواهید شد. این درحالی‌ست که این کار در هفته حدود ۱۰ الی ۱۵ دقیقه از زمان شما را به خود اختصاص می‌دهد.

نوشتن درباره درس‌آموخته‌ها برای خود شما هم بسیار مفید است چرا که عمل نوشتن باعث نهادینه شدن یک مفهوم در ذهن شما می‌شود. در یک کلام، این کار آسان‌ترین، سریع‌ترین و کم‌هزینه‌ترین (رایگان) راه برای ساختن فرهنگ سازمانی تیم شماست.

  • تشویق‌ها را عمومی و تذکرها را خصوصی انجام دهید

حتی اگر بااستعداترین آدم روی زمین باشید و باهوش‌ترین و سخت‌کوش‌ترین‌ها را در تیم خود گرد آورده باشید، باز هم اعضای تیم شما اشتباه می‌کنند و زیاد هم اشتباه می‌کنند! این یک حقیقت است.

از آن‌جا که تربیت نیروها راهی بسیار ارزان‌تر و آسان‌تر از جذب نیروی جدید است، همیشه هدایت تیم به مسیر درست را در اولویت قرار دهید. اگر توقع بالایی از تیم‌تان دارید و ایمان دارید که این تیم از پس کار برمی‌آیند، به اعضای تیم کمک‌ خواهید کرد که در مسیر استعدادهای بالقوه خود رشد کنند. وقتی این اتفاق افتاد، نوبت به تشویق از سوی شما می‌رسد که توصیه می‌کنیم حتما به‌صورت عمومی انجام شود. این موضوع بسیار مهم است چون افراد ترغیب می‌شوند منزلت اجتماعی بالایی را که در حضور جمع به دست آورده‌اند، حفظ کنند.

اما از سوی دیگر همیشه اشتباهاتی هم از سوی اعضای تیم وجود دارد. وقتی از تذکر دادن بابت اشتباهات حرف می‌زنیم، منظورمان نباید تنبیه افراد باشد. تذکر و انتقاد همیشه باید در مسیر درست خود قرار گیرد. تذکر در حضور دیگران تنها باعث احساس گناه و پایین آمدن اعتماد به‌نفس فرد خواهد شد که در نهایت به ضرر تیم هم خواهد بود.

  • برای آموزش فرهنگ سازمانی تیم خود برنامه داشته باشید

این نکته درواقع زمان‌برترین بخش ماجراست. اما خوشبختانه بار این کار روی دوش شما نیست! برای جا انداختن فرهنگ سازمانی صحیح و متناسب با چشم‌انداز کسب‌وکار شما، بهتر است یکی از اعضای تیم، وظیفه هماهنگی و آموزش را بر عهده داشته باشد و مدیر، تنها نقش ناظر را داشته باشد.

ضروری‌ست که در ابتدا روی شخصیت حرفه‌ای اعضای تیم دقیق شوید و عضو طلایی را پیدا کنید. کسی که تعلق خاطرش به تیم زیاد باشد و تلاشگر هم باشد. آدم‌ها معمولا به کسانی که هم‌سطح خودشان هستند، بیش‌تر اعتماد دارند تا کسانی که نقش نظارتی روی کار آن‌ها دارند. این موضوع باعث تقویت روابط درون‌گروهی هم می‌شود. کار طراحی دوره آموزش فرهنگ سازمانی را به عضو طلایی تیم‌تان بسپارید و به‌مرور خواهید دید که چطور امپراتوری کسب‌وکار شما ساخته می‌شود.

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.