به بهانه برگزاری CES 2019؛ آشنایی با رویداد بزرگ دنیای تکنولوژی

به بهانه برگزاری CES 2019؛ آشنایی با رویداد بزرگ دنیای تکنولوژی

دیروز شهر لاس‌وگاس، میزبان افتتاحیه یکی از مهم‌ترین رویدادهای سالانه تکنولوژی در دنیا بود؛ رویدادی که هم‌اکنون در جریان است و اخبار مربوط به آن، در صدر اخبار حوزه تکنولوژی، نوآوری و حتی وارد گفت‌وگوهای عموم مردم و کسب‌وکارهای علاقه‌مند شده است: نمایشگاه بین‌المللی CES 2019.

تاریخچه CES

نام CES از سرواژه‌های عبارت Consumer Electronics Show به معنای «نمایشگاه لوازم الکترونیکی مصرفی» گرفته شده است. اولین دوره از این نمایشگاه در سال ۱۹۶۷ یعنی حدود نیم‌قرن پیش در نیویورک برگزار شد و ۱۴ شرکت فعال در زمینه تولید محصولات الکترونیکی در آن حضور داشتند. CES از ابتدا رویدادی سالانه نبود و از سال ۱۹۶۷ هر دو یا سه سال یک‌بار برگزار می‌شد. محل برگزاری این نمایشگاه هم در دو دوره اول نیویورک بود و سپس برای ۵ دوره به شیکاگو منتقل شد. اما از سال ۱۹۷۸ تا امروز محل برگزاری نمایشگاه CES شهر لاس‌وگاس است.

نمایشگاه CES از همان دوره‌های ابتدایی محلی بود برای عرضه نوآوری‌ها. نخستین ساعت‌های دیجیتالی در سال ۱۹۷۷ (بیش از چهل سال پیش) برای اولین بار در CES به مردم معرفی شدند. در همین سال‌ها بود که تعداد بازدیدکنندگان نمایشگاه به ۵۰ هزار نفر می‌رسید و تعداد شرکت‌ّهایی که به عرضه محصولات در این نمایشگاه می‌پرداختند از مرز ۷۰۰ شرکت گذشته بود. هر محصولی که در CES معرفی و با استقبال مردم روبه‌رو می‌شد، به‌سرعت به محبوبیت در بازار هم می‌رسید. به‌این‌ترتیب کم‌کم همه شرکت‌های فعال در این حوزه، نمایشگاه CES را به‌عنوان محلی برای نمایش نوآوری‌ها شناختند؛ جایی که می‌توان رقبا را ارزیابی کرد، ایده‌های جدید را کندوکاو کرد و حتی آینده را پیش‌بینی کرد!

تاثیرات CES بر بازار تکنولوژی

پیش‌بینی آینده با بازدید از CES کار سختی نیست. اکنون بیش از ۳۵۰۰ نماینده صنعت تجهیزات الکترونیکی، محصولات و نوآوری‌های خود را در این نمایشگاه عرضه می‌کنند. از طراحان و ایده‌پردازان گرفته تا تامین‌کنندگان و تولیدکنندگان. بازدید از این نمایشگاه آینده محصولات الکترونیکی دست‌کم ظرف یک سال آینده را پیش روی چشم مخاطب قرار می‌دهد. هرآن‌چه در روزهای ابتدایی هر سال میلادی در این نمایشگاه معرفی می‌شود، تبدیل به ترند بازار آن سال خواهد شد. به همین خاطر است که به‌خصوص طرفداران سرسخت تازه‌های گوشی‌های تلفن همراه، معمولا با جدیت زیادی اخبار محصولات حاضر در نمایشگاه CES را دنبال می‌کنند.

البته بازدید از این نمایشگاه برای عموم آزاد نیست و خبرنگاران و فعالان این صنعت صرفا با معرفی‌نامه وارد این نمایشگاه می‌شوند. شاید این عدم‌دسترسی عمومی به CES هم یکی دیگر از دلایل جذابیت آن باشد.

اهمیت CES تا آن‌جاست که شرکت‌های بزرگ تکنولوژی، اغلب تاریخ برگزاری این نمایشگاه را تبدیل به مرجعی برای ارائه پروژه‌های خود و حتی کری خواندن برای رقبا کرده‌اند. همه این موارد CES را تبدیل به رویدادی خبرساز می‌کند.

در روزهای آینده در وبلاگ رسمی جیرینگ برخی از مهم‌ترین اخبار و حواشی CES 2019 را مرور خواهیم کرد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.