همکار خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

بیش‌تر کارمندان وقت زیادی را به فکر کردن درباره خود و پیشرفت شغلی‌شان اختصاص می‌دهند. این موضوع واقعا اهمیت دارد و می‌تواند در ارتقای شغلی و ساختن شخصیت حرفه‌ای شما موثر باشد. اما این‌که در زندگی شغلی صرفا به خودتان فکر کنید،  باعث می‌شود یک بخش مهم را فراموش کنید: همکاران‌تان!

خیلی وقت‌ها علت این‌که عاشق شغل‌مان هستیم یا برعکس، از آن متنفریم، آدم‌هایی هستند که در محیط کاری با آن‌ها سروکار داریم. همه خوب می‌دانند که تعامل انسانی یک فرآیند دوطرفه است. پس برای این‌که همکاران خوبی داشته باشیم ابتدا باید خودمان همکار خوبی برای دیگران باشیم. مطمئن باشید اگر همکاران رابطه خوبی با شما داشته باشند، پیشرفت شغلی هم در انتظارتان خواهد بود. اگر بخواهید همکار خوبی باشید، راه چندان دشواری پیش رو ندارید. کافی‌ست چند نکته ساده را عملی کنید.

  • هوشیار باشید

به این فکر کنید که چه چیزهایی در محیط کاری روی شما تاثیر منفی می‌گذارد و تمام تلاش‌تان را به کار ببندید که با رفتارتان هیچ کدام از این تاثیرات را روی همکاران خود نداشته باشید. مصداق این موضوع می‌تواند راهنمایی کردن یک همکار تازه‌وارد یا دعوت از همکاران نزدیک برای شام یا یک قرار کاری در کافه باشد. برقراری این‌طور روابط صمیمانه، لزوما کاری نیست و متناسب با زمینه اطلاعات‌تان می‌توانید مثلا  در حد یک توصیه ورزشی یا رژیم غذایی با همکارتان ارتباط داشته باشید.

  • در کمک کردن به دیگران پیش‌قدم شوید

تصور کنید یک کارمند در محیط کاری نیاز به کمک داشته باشد و هیچ‌کس حاضر نباشد کمکش کند. چنین فضای خشکی، آدم‌ها را از هم دور می‌کند. شما همان فردی باشید که همیشه به داد همکارتان می‌رسید. لازم نیست حتما سراغ‌تان بیایند و درخواست کمک کنند؛ همین که می‌بینید کاری از دست‌تان برمی‌آید، کافی‌ست تا پیش‌قدم شوید.

  • انگیزه را به همکاران‌تان تزریق کنید

برای این‌که همکار خوبی باشید، باید کاملا به فضای کاری مسلط باشید. وقت‌هایی که حس می‌کنید شادابی و انرژی مثبت در فضا کم شده، به فکر یک برنامه هیجان‌انگیز باشید. یک جعبه شیرینی می‌تواند فضا را عوض کند و روی روحیه همکاران‌تان تاثیر مثبت داشته باشد. می‌توانید پیشنهاد دهید برای سرو ناهار دسته‌جمعی به یک رستوران نزدیک بروید و خلاصه، دنبال بهانه‌های کوچکی باشید که شادابی را به تیم برگرداند.

  • به دستاوردهای تیمی اهمیت دهید

آدم‌ها معمولا قبول نمی‌کنند که در یک پروژه نقش کم‌رنگی داشته‌اند؛ حتی اگر واقعا کار خاصی نکرده باشند. زیاد به این فکر نکنید که چه کسی دقیقا چه کاری را انجام داده،‌ تفکر تیمی داشته باشید و بعد از اتمام هر پروژه از همه افراد تیم تشکر کنید. در پروژه‌های متوسط تا بزرگ، می‌توانید هماهنگی لازم را انجام دهید تا یک جشن کوچک درون‌تیمی برگزار کنید. مطمئن شوید همه افراد دخیل در کار را در نظر گرفته‌اید و بدون مضایغه از همه به‌خاطر یک «دستاورد تیمی» قدردانی کنید.

بزر‌گ‌تر از دنیای خودتان بیندیشید

مهم‌ترین جنبه‌ای که باید به آن توجه داشته باشید، این است که به یاد بیاورید دنیا حول محور شما نمی‌چرخد! فراموش نکنید رفتار شما روی دیگران تاثیر می‌گذارد. به این فکر کنید که چطور این رفتارها می‌تواند نه‌تنها روی واکنش دیگران تاثیر ‌بگذارد بلکه زندگی شخصی یا حرفه‌ای آن‌ها را هم تحت‌الشعاع قرار دهد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.