با این راهکارهای ساده باهوش‌تر باشید!

با این راهکارهای ساده باهوش‌تر باشید!

همه دوست دارند باهوش باشند. خیلی از ما برنامه‌هایی به زندگی‌مان اضافه می‌کنیم تا از چیزی که اکنون هستیم، باهوش‌تر شویم. حتی کارهایی مثل ‌خواندن روزنامه و تماشای فیلم‌های مستند یا تلاش برای یادگیری مهارت‌های ساده، همه و همه درنهایت با این هدف انجام می‌شوند که انسان‌های باهوش‌تری از ما بسازند.

اما بعضی‌وقت‌ها فکر می‌کنیم چیزی را یاد گرفته‌ایم اما نوبت به عمل که می‌رسد، انگار همه‌چیز را فراموش می‌کنیم. فرقی نمی‌کند این موضوع، دستور پخت خلاقانه یک نوع غذا، نکات مهم یک سخنرانی ارزشمند یا بخشی از مطالعه درسی‌مان باشد. به‌طور کلی چیزهایی که در زندگی روزمره ما حواس‌مان را از یادگیری پرت می‌کنند، زیاد است. طبیعتا برای این‌که فرد باهوش‌تری باشیم باید تلاش کنیم بیش‌تر یاد بگیریم و برای یادگیری بیش‌تر، نیاز به تمرکز داریم. یک فرد باهوش کسی‌ست که از خلال زندگی روزمره، از محیطی که در آن راه می‌رود، زندگی و رشد می‌کند، چیزهای تازه می‌آموزد.

چه‌کار کنیم که مغزمان برای این عادت صحیح تربیت شود؟ در این‌جا سه راهکار ساده را با هم مرور می‌کنیم که موثر بودن آن‌ها از نظر علمی به اثبات رسیده است.

۱) به موسیقی کلاسیک گوش بسپارید

حتما شنیده‌اید که می‌گویند گوش دادن به موسیقی کلاسیک در هنگام درس خواندن، بازدهی یادگیری دانش‌آموزان را افزایش می‌دهد. این موضوع فقط در حد یک شایعه نیست و بارها توسط گروه‌های علمی مختلف آزمایش شده است. دست‌کم درمورد مطالعه درسی ادعاهای محکمی در مورد صحت تاثیر موسیقی کلاسیک بر یادگیری وجود دارد. در یک تحقیق جدید دانش‌آموزان به دو گروه تقسیم شده و به دو کلاس مجزا با محتوای آموزشی یکسان هدایت شدند. در کلاس اول حین تدریس، موسیقی کلاسیک در فضا پخش می‌شد و در کلاس دوم چنین فضایی فراهم نبود. در پایان کلاس، از دانش‌آموزان هر دو کلاس آزمونی گرفته شد و نتایج آزمون کلاس اول به‌شکل محسوسی بهتر بود.

البته مسلما منظور از طرح موضوع این نیست که موسیقی کلاسیک می‌تواند شما را یک‌شبه به نابغه قرن بدل کند! این کار را مثل یک نرمش برای مغزتان بدانید که آمادگی مغز را برای یادگیری بیش‌تر می‌کند.

پس هدفون را به گوش بگذارید و گوش دادن به موسیقی کلاسیک را تبدیل به عادت روزانه‌تان کنید تا زمینه برای باهوش‌تر بودن فراهم شود!

۲) محل کارتان را تا حد امکان به یک فضای شخصی دلچسب نزدیک کنید

داشتن یک فضای شخصی در محیط کار تاثیر زیادی بر تمرکز بیش‌تر و افزایش بهره‌وری در کار دارد اما به‌خصوص امروزه که فضاهای کاری معمولا به سبک میزهای کنار هم طراحی می‌شوند، این امکان کم‌تر وجود دارد. البته این فضاهای نزدیک به هم، مزایای دیگری دارند که مهم‌ترین آن کمک به پیش رفتن کارهای گروهی است. برای ایجاد حس تعلق به میز کوچک‌تان هم راه‌های دیگری وجود دارد. سعی کنید ظاهر میزتان را مطابق با علایق و ویژگی‌های شخصیتی‌تان بچینید. یک عکس خانوادگی یا عکسی دسته‌جمعی از دوستان نزدیک‌تان را روی میز بگذارید. دیالوگ‌های فیلم موردعلاقه یا قسمت‌هایی از کتاب محبوب‌تان را در برگه‌های کوچک بنویسید و روی میز بچسبانید و … خلاصه خودتان بهتر می‌دانید چطور می‌توانید یک میز معمولی را به میز موردعلاقه‌تان تبدیل کنید!

مطالعات روانشناسی نشان داده است کار کردن در محیطی که شبیه به یک محیط کار عادی و بدون هیچ مشخصه خاصی‌ست،  خلاقیت را در کارمندان کم‌تر می‌کند. ضمنا تمرکز شما برای یادگیری در فضایی که به آن حس تعلق دارید، بیش‌تر است.

۳) به امگا۳ در رژیم غذایی‌تان اهمیت دهید

و بالاخره یک راهکار تغذیه‌ای! امگا۳ یک منبع غنی برای تقویت قوای ذهن شماست و باید آن را در رژیم غذایی‌تان جدی بگیرید. البته غذاهایی که حاوی امگا۳ هستند، معمولا پرطرفدار هم هستند و به‌این‌ترتیب به نظر نمی‌رسد رساندن امگا ۳ به بدن، کار خیلی سختی باشد. طبق مطالعات مدرسه پزشکی هاروارد، امگا ۳ چند فایده همزمان برای مغز دارد که با خاصیت پیونددهندگی ارتباط سلول‌های مغز و بدن، در نهایت سلامتی ذهن را به ارمغان می‌آورد.

به همین خاطر شاید فکر خوبی باشد که از همین امروز ماهی و غذاهای دریایی در رژیم غذایی‌تان جدی بگیرید تا به‌خصوص در سنین کهنسالی همچنان از ذهنی پویا و آماده برای یادگیری بهره‌مند باشید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.