۵ راه برای افزایش بهره‌وری در دوران دورکاری

۵ راه برای افزایش بهره‌وری در دوران دورکاری

این روزها در مقابل کرونا دست از اعتراض برداشتیم واین مهمان ناخوانده را به عنوان عضوی از زندگی پذیرفته ایم. آنچه هنوز خیلی برایمان ملموس نیست، بهره‌وری دوران دورکاری است. 

در روزهای اولیه شیوع وسیع کرونا، شرکت‌ها، نوع جدیدی از کار کردن تحت عنوان دورکاری را آغاز کردند.

شاید در ابتدای این تجربه، نگرانی‌هایی به‌خصوص برای کارفرمایان وجود داشت که کارمندان‌ به خوبی و با بهره‌وری همیشگی مشغول به کار نشوند.

تجربه‌ دورکاری‌ای که در این دوره ثبت شد، رضایت بخش بود.

بعضی از شرکت‌ها و سازمان‌ها با رضایتی که از فرآیند دورکاری داشتند، همچنان دورکاری را ادامه دادند و حتی  برخی شرکت‌ها، رکورد مدت دورکاری خود را به 4 ماه رساندند.

آنچه سوال این مقاله است و به دنبال پاسخ آن می‌گردیم، چگونگی حفظ و بالا بردن کیفیت کار و بهره‌وری در دوران دورکاری است، اینکه بتوان همان میزان تمرکزی که پشت میز کار وجود داشته را در اتاق شخصی منزلش هم داشته باشد.

5 راهکار برای بالا بردن تمرکز و بهره‌روی در دوران کار از منزل

  • اتاق‌تان را شبیه میز کارتان در سرکار کنید

دنج‌ترین گوشه منزل خود را برای کار کردن انتخاب کنید. مطمئن شوید که نور خوب، صندلی راحت و پریزهای برق برای همه لوازم الکترونیکی خود در دسترس دارید.

هر چیزی که فکر می‌کنید به آن احتیاج دارید را دم دست خود قرار دهید تا مجبور نباشید برای آوردن وسایل به دیگر جاهای منزل عبور و مرور کنید.

هر کاری که نیاز است برای شبیه کردن اتاق‌تان به محل کارتان انجام دهید. اگر نیاز است در حین کار تماس‌های ویدئویی برقرار کنید، تجهیزات مورد نیاز و لباس مناسب برای برقراری تماس تصویری را هم کنار خود بگذارید.

  • عادت‌های جدید را مهمان زندگی خود کنید

وقتی از محل کارتان دور هستید، خیلی مهم است که ساعات مشخصی را به همان تعداد ساعات کار در هفته به کار اختصاص دهید و خودتان را مجاب به کار کردن در آن ساعت‌ها کنید.

وقتی ساعات مشخصی در نظر نگیرید، ممکن است ناچار شوید از ساعاتی که مختص خانواده است بکاهید تا وظایف شغلی خود را انجام دهید.

اگر متعهد به ساعات مشخصی برای کارهای‌تان نباشید، ممکن است در طول زمان احساس فشار زیادی کنید و فکر کنید بهره‌وری پایینی دارید.

این احساس‌های منفی ممکن است به سطح بالایی از استرس و در نهایت به فرسودگی شغلی منجر شود.

حد و حدود خود را مشخص کنید و سعی کنید در جهت ایجاد عادات جدید قدم بردارید.

در ساعت مشخصی بیدار شوید، دوش بگیرید، لباس راحتی منزل خود را با لباسی شبیه لباس کار عوض کنید.

  • خود مراقبتی را تمرین کنید

خود مراقبتی همه فعالیت‌هایی را در برمی‌گیرد که برای مراقب از سلامت روان، هیجانی و فیزیکی به آن نیاز داریم.

خود مراقبتی با کیفیت، کلید بهبود خلق، کاهش استرس و ارتباط خوب با خودمان و دیگران است.

در دوران دورکاری اهمیت این مراقبت‌ها دوچندان شده و همین که محیط کار و منزل یک‌جاست، می‌تواند بستری برای افسردگی و بی‌حالی باشد.

از آنجایی‌که بسیاری از فعالیت‌های عادی و روتین مختل شده و مجبور هستید ساعات زیادی در یک محیط ایستا بگذرانید، پیشنهاد می‌شود برای بهبود حال روحی خودتان ساعت‌هایی را برای مراقبه، یوگا، خوردن غذای سالم، خواب کافی و تعهد به برنامه‌ای ثابت اختصاص دهید.

  • ارتباطات‌تان را افزایش دهید

ممکن است حال که به منزل آمده‌اید و مشغول کار هستید، احساس کنید در این دورکاری تمرکز بیشتری دارید و نبودن هم‌میزی پر حرفتان باعث شده تمرکز بیشتری داشته باشید.

تا حدودی حق دارید و تنها بودن می‌تواند تمرکزتان را افزایش دهد ولی فراموش نکنید ارتباطات اجتماعی حتی صرفأ با همکاران‌تان می‌تواند دشمن حس‌های تنهایی و بی‌حوصلگی باشد.

تلاش کنید با برنامه‌ریزی جلسات معین و منظم و حرف زدن با هم در جریان کار یکدیگر قرار بگیرید و از هم برای کارهایتان کمک بگیرید.

اینکه بدانید فعالیت شما، در روند کار تیم تاثیر خوبی دارد، می‌تواند انگیزه شما برای کار را رنگ و رونق دیگری ببخشد.

  • استراحت‌هایی برای خود برنامه ریزی کنید

ممکن است چون در منزل هستید با خود این‌طور فکر کنید که باید همه ساعت‌ها را پشت میز بنشینید و مشغول کار باشید.

آیا در محل کارتان از ساعت 8  صبح بدون هیچ رد و بدل و صحبتی تا عصر به کارتان ادامه می‌دادید؟

به خودتان فرصت تنفس دهید، لحظاتی برای استراحت در نظر بگیرید و در این لحظات هیچ گفتگویی درباره کار و مسائل مربوط به کار نکنید.

فضاهای مجازی‌تان را چک کنید، فعالیتی که حالتان را خوب می‌کند، انجام دهید.

یادتان باشد ممکن است با خود اینطور فکر کنید که اگر ساعات بیشتری پشت سر هم کار کنید، نتیجه بهتری خواهید گرفت ولی این روند معمولأ در کوتاه‌مدت جواب می‌دهد و در ادامه در اثرفشاری که متحمل شد‌ه‌اید، حتی ممکن است کارهای ساده هم برایتان سخت به نظر برسد.

منبع:

https://www.laughlin.af.mil/Portals/11/documents/Coronavirus/Resource%20Booklet%20for%20Civilian%20Employees.pdf?ver=2020-04-07-164345-540

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.