اصطلاحات حوزه تکنولوژی

اصطلاحات حوزه تکنولوژی

بلاک‌چین:

نوعی پایگاه‌داده است که اطلاعات در آن به جای ذخیره‌شدن روی یک یا چند سرور، روی تمام کامپیوترهای متصل به شبکه قرار می‌گیرند..بلاک‌چین در حقیقت یک دفتر‌کل برای ثبت رکوردها و گزارشات است و به دلیل نوع رمزنگاری و ثبت آن در همه کامپیوترهای شبکه، گزارشات ثبت شده قابل هک یا حذف نیستند.

 

فین‌تک:

به معنای کاربرد نوآورانه فناوری در ارائه خدمات مالی است. فین‌تک معادل Financial technology یا FinTech صنعتی در فضای اقتصادی است و به کمپانی‌هایی اشاره دارد که با کاربرد تکنولوژی تلاش می‌کنند خدمات مالی را کارآمدتر کنند. شرکت‌های فعال در زمینه فناوری‌های مالی عموما استارت‌آپ‌هایی هستند که تلاش می‌کنند خودشان را در سیستم‌های مالی جا بیندازند و شرکت‌های سنتی را به چالش بکشند.

 

ارز رمز‌نگاری‌شده یا ارز رمزپایه:

ارز رمزپایه یا ارز رمزنگاری شده یا ارز دیجیتال (cryptocurrency یا crypto currency) نوعی پول یا ارز الکترونیکی یا دیجیتال می باشد. ارزهای دیجیتال واسط مبادله‌ای هستند که از رمزنگاری جهت بالا بردن امنیت تراکنش های مالی و مدیریت ایجاد واحدهای پولی جدید بهره می برند. در واقع ارزهای دیجیتال برای ایمن سازی و از میان برداشتن واسطه ها و عدم نمایش هویت ساخته‌شده اند. ارزهای رمزپایه زیرمجموعه‌ای از ارزهای بدیل یا به طور مشخص ارزهای دیجیتالی هستند.

 

دفتر اسناد غیرمتمرکز:

یک دفترکل توزیع شده، دیتابیسی است که از چندین گره تشکیل شده است. هر گره یک کامپیوتر است که توسط شرکت کننده‌ها در یک شبکه بزرگ به طور مستقل به‌روز می‌شود. توزیع (اشتراکی بودن) است که نکته جالب توجه در این سیستم است: اسناد توسط یک قدرت مرکزی به گره های مختلف انتقال پیدا نمی‌کنند، بلکه به طور مستقل توسط هر عضو شبکه ساخته و نگهداری می شوند. به این معنی که هر گره در شبکه، هر تراکنش را پردازش کرده، به نتایج خود رسیده و سپس آن نتیجه گیری را به رأی می گذارد تا باقی اعضای شبکه آن را تایید کنند.

 

مرکز اعتبارسنجی:

سازمان‌های گردآورنده داده‌ها با هدف ارائه خدمات اعتبارسنجی هستند. ازآنجایی‌که مرکز اعتبارسنجی یک نهاد استراتژیک است در بسیاری از کشورها یا مالکیت این مرکز با بانک مرکزی است یا به طور دقیق توسط بانک مرکزی آن کشور (یا سازمان مشابه) نظارت می‌شود. در امریکا، مرکز اعتبارسنجی درواقع یک سازمان گزارش دهنده به مصرف‌کنندگان است درحالی‌که در بریتانیا، مرجع اعتبار، در استرالیا یک ارگان گزارش دهی و در هند یک شرکت اطلاعات اعتباری است. در همه این موارد، مرکز اعتبارسنجی داده‌ها را از منابع مختلف گردآوری کرده و اطلاعات اعتباری در حوزه مصرف‌کننده را با کارکردهای متنوع ارائه می‌دهد.

چت بات (Chatbot):

یک برنامه رایانه‌ای است که برای شبیه‌سازی یک مکالمه هوشمند با یک یا چند کاربر انسانی از طریق صدا یا متن طراحی شده است. به طور سنتی هدف نهایی این شبیه‌سازی ساخت چت‌باتی است که کاربر نتواند آن را از یک انسان تشخیص دهد. ربات‌های گفتگو اخیراً برای مقاصد اجرایی‌تری مانند کمک به صورت آنلاین، خدمات شخصی یا کسب اطلاعات استفاده می‌شوند.

ربات مشاوره یا Robo-advisor:

یک شاخه از مشاوره اقتصادی که در آن کار مشاوره به صورت آنلاین و بر اساس الگوریتم‌های طراحی‌شده توسط انسان  انجام می‌پذیرد و الگوریتم براساس وضعیت شاخص‌های بازار و آنالیز داده‌های جمع‌آوری‌شده بع کاربران مشاوره مالی می‌دهد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.