تغییر روش‌های اعتبارسنجی با ورود فناوری‌های جدید مالی

تغییر روش‌های اعتبارسنجی با ورود فناوری‌های جدید مالی

فناوری بلاک‌چین در حال دگرگونی مباحث مربوط به ذخیره‌سازی اطلاعات است. این تغییرات منجر به تحول در فرآیند مدیریت اطلاعات، شفاف‌سازی و مالکیت اطلاعات در دنیا می‌شود. همچنین از طرفی، فناوری‌های مالی یا فین‌تک به‌صورت روزافزون در حال رشد و پیدا کردن جایگاه خود در سیستم‌های سنتی بانکداری هستند. با وجود نفوذ در این حوزه‌ها، همچنان بازارها و مباحثی وجود دارند که فین‌تک نتوانسته به آن‌ها ورود پیدا کند؛ یکی از این حوزه‌ها، مباحث مربوط به اعتبار‌‌سنجی است.

امروزه در کشورهای مختلف زمانی که شخصی از بانک‌ها یا موسسات اعطای وام درخواست تسهیلات می‌کند، این مراکز اعتبار افراد را از مراکز اعتبار‌سنجی استعلام می‌کنند تا صلاحیت فرد، جهت دریافت تسهیلات را موردبررسی قرار دهند.

مراکز اعتبار‌سنجی، سازمان‌های گردآورنده اطلاعات با هدف ارائه خدمات اعتبارسنجی هستند. اطلاعات این مراکز می‌تواند از سابقه بازپرداخت تسهیلات قبلی، پرداخت قبوض و چک‌های صادره افراد باشد، اما می‌توان به این نکته اشاره داشت که جمع‌آوری این اطلاعات بسیار پرهزینه و زمان‌بر شده است. پیچیدگی زیاد، هزینه بالا و زمان‌بر بودن جمع‌آوری و مدیریت این داده‌ها را می‌توان از نکات منفی این نوع فرایندها بیان کرد. علاوه بر این در برخی از کشورها چندین سازمان اعتبار‌سنجی با هدف گردآوری اطلاعات وجود دارد که هرکدام داده‌های منحصربه‌فرد خود را از افراد جامعه جمع‌آوری می‌نمایند؛ درنتیجه برای بانک‌ها و یا مراکز اعطای تسهیلات که سعی دارند اطلاعات شفاف، با درصد اطمینان بالا از افراد داشته باشند، فرایند جمع‌آوری این اطلاعات  و همسان‌سازی آن‌ها می‌تواند بسیار پرهزینه باشد. خطای نیروی انسانی در مراحل مختلف این فرایندها را  هم باید به همه این مشکلات اضافه کرد.

با توجه به آنچه مطرح شد، فناوری چه راهکاری برای حل این مشکلات پیشنهاد‌ می‌کند؟ فناوری در پاسخ، بلاک‌چین را که یک سیستم توزیع‌شده اسناد و یا دفتر کل‌ عمومی است پیشنهاد می‌نماید. بلاک‌چین سیستمی امن برای مؤسسات اعطای تسهیلات ایجاد می‌نماید که با کمک آن، این موسسات می‌توانند با سرعت بیشتر و درصد خطای کمتر، به اطلاعات یکپارچه‌ای دسترسی پیدا کنند و درنهایت فرآیند اعطای تسهیلات را با اطمینان و سرعت‌ بالا بهبود بخشند.

فناوری هر روز راه‌حل‌هایی با امنیت و شفافیت بیشتر، هزینه‌های کمتر و دخالت کمترین نیروی انسانی برای مشکلات مختلف پیشنهاد می‌کند و زمان آن فرا رسیده که سازمان‌ها به‌سرعت خود را با این پیشرفت‌های فناوری هماهنگ سازند. درصورتی‌که موسسات و سازمان‌های سنتی نتوانند خود را با فناوری‌های جدید تطبیق دهند، امکان حذف آن‌ها برای آینده بسیار محتمل خواهد بود.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.