۵ نوآوری که راه فین‌تک را در دنیا هموار کرد

۵ نوآوری که راه فین‌تک را در دنیا هموار کرد

در دهه گذشته، حوزه پول و بانکداری در دنیا تغییرات زیادی به خود دیده و با حضور پیگیر و مستمر استارتاپ‌ها، از تمرکز فعالیت‌ها و کنترل بی‌چون‌وچرای موسسات مالی فاصله گرفته است. شاید سرمنشأ تمام این تغییرات به سال ۲۰۰۸ میلادی در آفریقا برمی‌گردد؛ زمانی که سیستم بدون بانک (Unbanked) کنیا از یک سرویس بانکی موبایلی به نام  M-Pesa حرف زد. این سیستم، نظام بانکداری کشور را متحول کرد و کنیا را تبدیل به یک پیشگام در تحول صنعت بانکداری دنیا کرد.

این شرکت و شرکت‌های مشابه متعاقبش مثل پی‌پال، ترنسفروایز، علی‌پی، پی‌تم و وی‌چت در حال حاضر همه معیارهای دنیای سرمایه‌گذاری را برای همیشه تغییر داده‌اند. بعدتر، شرکت‌های دیگری مثل مونزو، استارلینگ، N26، فاندربیم، ریولوت، ونمو، مونیز، رابین‌هود و کوین‌بیس در همین مسیر سیستم خود را ساختند و این آغاز شهرت آنها بود. بعد از آن بود که خیل نام‌های استارتاپ‌های فعال و نوآور در حوزه مالی و بانکداری ردیف شد.

اما چیزی که در این میان واقعا می‌توانیم آن را نوآوری فوق‌العاده‌ای بنامیم، تحولات مربوط به محصولات و ایده‌های B2B است که رفتار کسب‌وکارهای این حوزه را تغییر دادند. این تغییرات میسر نمی‌شد مگر با فراهم کردن سرویس‌هایی که از پایه و بنیاد در پی تغییر بودند و نوآوری‌هایی که به‌جد از آن‌چه به‌عنوان بانکداری می‌شناختیم، جلوتر بودند.

فهرستی که در ادامه از ۵ نوآوری و محصول برتر در حوزه فناوری‌های مالی یا فین‌تک می‌آید، شاید مخالفانی داشته باشد اما بدون شک همه متفق‌القول هستند که دست‌کم این فهرست همگی شایسته ستایش در دنیای فین‌تک هستند.

ویفاکس (Wefox)

اگر بخواهیم روند حرکت اینشورتک (فناوری بیمه) را ارزیابی کنیم، به‌راحتی درمی‌یابیم که در این بستر، تغییرات اساسی خیلی سریع و با توالی بالا اتفاق می‌افتند. حالا دیگر بیمه یک صنعت قدیمی و تمرکزگرا با رقابت محدود نیست. ویفاکس را از این لحاظ در فین‌تک برجسته می‌دانیم که درواقع نقطه اتصالی با دغدغه همه کاربران بیمه است. این دغدغه‌ها چه در مورد قیمت بیمه باشد، چه نحوه پوشش، ضمانت ویفاکس در هر زمان و مکان، ارائه مناسب‌ترین پوشش با مناسب‌ترین قیمت است.

ویفاکس که در سال ۲۰۱۵ تاسیس شده، تا امروز بیش از ۳۸ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خطرپذیر را جذب کرده و پلتفرمی دارد که واسطه‌ها را به مشتریان دیجیتال متصل می‌کند. ادعا می‌شود این شرکت بیش از ۳۰۰  شرکت بیمه را در بازارگاه (Marketplace) خود دارد و به بیش از ۲۵۰ هزار مشتری خدمات می‌دهد.

نت‌وریفای (Netverify)

نت‌وریفای ابزار مفیدی را در اختیار وام‌دهندگان قرار داده است تا در فرآیند پذیرش وام، هم کاغذبازی حذف شود و هم از اتلاف وقت برای فکس یا پست کردن اسناد جلوگیری شود. کاربران با استفاده از نت‌وریفای به سادگی اسناد احراز هویت دولتی را به‌صورت آنلاین و از طریق وب‌کم کامپیوتر یا دوربین گوشی هوشمندشان اسکن کرده و در اختیار مرجع وام‌دهنده قرار می‌دهند.

بازارگاه‌های همتابه‌همتا هم برای جلب اعتماد و امنیت بیشتر از نت‌وریفای استفاده می‌کنند. هنگام ثبت‌نام یا ورود به حساب کاربری، از مشتری درخواست می‌شود گواهینامه رانندگی یا پاسپورت خود را در مقابل دوربین گوشی قرار دهند تا روند ثبت نام تکمیل شود و به‌این‌ترتیب در بلندمدت میزان تراکنش‌های اصلاحی به حداقل ‌می‌رسد.

رگ‌چین (Regchain)

با ظهور رگ‌تک (RegTech)، نظام سنتی مبتنی بر نظارت از بالا، به‌سرعت جای خود را به استارتاپ‌ها داد. این استارتاپ‌ها بودند که توانستند روند نظارت در فین‌تک را سرعت ببخشند.

رگ‌چین نیز ابزاری برای مطالعه ریسک در استرالیاست که به موسسات مالی کمک می‌کند گزارش‌های خود را با استانداردهای موجود در نظام مالی کشور تطبیق دهند. کاربران رگ چین برای سنجش اعتبار حساب دریافت‌کننده وام، از اطلاعات تحلیلی موجود در پلت‌فرم Homechain استفاده می‌کنند. گزارش‌ها در این پلت‌فرم، به وام‌‌دهندگان حقیقی یا بنگاه‌های خانگی اعطای وام امکاناتی برای شناسایی ریسک می‌دهند و حتی در مواقعی که این ریسک به مرز هشدار برسد، اخطار لازم را برای کاربر صادر می‌کند.

Coinstack محصول شرکت بلاکو

کوین‌استاک (Coinstack) یک بستر مبادلات ارز دیجیتال است که به‌تازگی تحت حمایت شرکت کُره‌ای بلاکو (تاسیس در سال ۲۰۱۴ میلادی) فعالیت خود را آغاز کرده تا راهکاری برای پروژه بلاک‌چین ارائه دهد. این شرکت که با پذیرش انواع بلاک‌چین، به بیش از ۹ میلیون کاربر در سراسر دنیا خدمات می‌دهد، ۳۰ درصد درآمدش را از سنگاپور و ۱۲درصد را از کره جنوبی کسب می‌کند.

کوین‌استاک پلتفرمی برای مشتریانش فراهم کرده که علاوه‌بر سرعت بالا، امکان ویرایش را هم به این افراد می‌دهد. این شرکت همچنین اعتبار استفاده از بلاک‌چین معرفی‌شده توسط شرکت بلاکو را کسب کرده تا به‌این‌ترتیب به پروژه‌های سرمایه‌گذاری محلی هم فکر کند. از جمله ویژگی‌های بارز کوین‌استاک تطبیق‌پذیری با بسترهای متنوع ارائه خدمات است که شامل وب، دسکتاپ و سیستم‌عامل‌های موبایل مثل اندروید و iOS می‌شود.

برای تعریف اهداف کوین‌استاک، گیونگی-دو، پرجمعیت‌ترین منطقه کره جنوبی انتخاب شد تا نظر مردم محلی درباره اولویت‌بندی تخصیص سرمایه در بیش از ۵۰۰ جامعه محلی سنجیده شده و شالوده این کسب‌وکار بر مبنای داده‌های واقعی ساخته شود.

11:FS Pulse

11:FS Pulse یک پلتفرم خدمات مالی است که تجربه مشتریان را از شرکت‌های مالی سنتی جمع‌سپاری می‌کند.

در این پلتفرم کاربران می‌توانند ویدیوهایی از مشتریان واقعی را ببینند که به بانک‌هایی در سراسر دنیا سر می‌زنند؛ مشتری مذکور می‌تواند مشتریAnt Financial  در چین باشد یا مشتری PayTM از هند یا کسی که در آمریکا از خدمات بانکداری آمریکا در Main Street  استفاده می‌کند.

این شرکت می‌گوید چشم‌انداز کنونی تحلیل تجربه مشتریان بسیار کُند و شامل گزارش‌هایی پراکنده از بازخورد مشتریان است که درنهایت بعد از صرف زمانی طولانی، اغلب باعث روی کار آمدن محصولی می‌شود که پاسخگوی جامعی برای نیاز مشتری نیست و ضمنا با استفاده از داده‌های دست دوم پدید آمده است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.