۸ نکته برای افزایش احساس ارزشمندی در محیط کار

۸ نکته برای افزایش احساس ارزشمندی در محیط کار

اساسا درک درست و مثبت از ارزش شخصی خودمان، می‌تواند کیفیت زندگی ما را بسیار بهبود ببخشد، به ما کمک کند تا در موقعیت فعلی خود موفق شویم و در مسیر شغلی خود به خوبی پیش برویم.

در نتیجه، احساس ارزشمندی در محیط کار بدون توجه به رشته و سطح خود در سازمان، بسیار اهمیت دارد.

در این مقاله توضیح داده شده که احساس ارزشمندی چیست، چرا باید در محیط کار این احساس وجود داشته باشد و در نهایت به راهکارهایی برای بهبود و افزایش آن اشاره شده است.

احساس ارزشمندی چیست؟

احساس ارزشمندی در واقع همان ارزیابی ما از ارزش خودمان، به عنوان یک شخص است. این احساس اغلب از درک اینکه ما ویژگی های خوبی داریم و به موارد مثبتی دست یافته ایم ناشی می شود.

علاوه بر این، به ویژگی‌های اصلی هویت ما نیز مربوط می‌شود. برای درک این احساس، مهم است که خودپنداری‌های منفی را کاهش دهیم و نگرش‌های مثبت را جایگزین آن‌ها کنیم.

اهمیت احساس ارزشمندی در محیط کار

احساس ارزشمندی در محیط کار از بسیاری جهات می‌تواند بر عملکرد شغلی ما تأثیر بگذارد. چرا که اغلب می‌تواند منجر به افزایش اعتماد به نفس ما نسبت به توانایی‌ها و تصمیمات خودمان، بهره‌وری بیشتر و بهبود روابط ما با همکاران شود. در نهایت باعث تمرکز بیشتر ما روی شغل و رضایت بیشتر از آن می‌شود.

8 نکته برای افزایش احساس ارزشمندی در محیط کار

از این نکات برای ایجاد و افزایش احساس ارزشمندی در محیط کار و در نهایت افزایش عملکرد شغلی خود بهره ببرید:

میزان ارزش خود را تعیین کنید

در ابتدا باید مشخص کنید که به واسطه‌ی مهارت‌ها و تخصص خود چقدر ارزش دارید. چرا که می‌تواند باعث افزایش اعتماد به نفس شما هنگام تعامل با همکاران شود.

هدف خود را مشخص کنید

خصوصیاتی را که دیگران از شما می‌خواهند، در نظر بگیرید. از این ایده‌ برای ایجاد اهداف شغلی خود استفاده کنید و سپس برای دستیابی به آن‌ها برنامه‌ریزی کنید. اگر به طور فعال در جهت رسیدن به خواسته‌های خود کار کنید و به آن‌ها دست یابید، احساس ارزشمندی شما شکوفا خواهد شد.

موفقیت‌های خود را به خاطر بسپارید

کمی وقت بگذارید و به آنچه که در حال حاضر به دست آورده‌اید فکر کنید. تهیه‎ی یک لیست کاغذی یا دیجیتالی از موفقیت‎های خود، برای آن‌که مرتبا به آن‌ها نگاه کنید، بسیار عالی است.

نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کنید

مهم‌ترین مساله در افزایش احساس ارزشمندی خود در محیط کار، پذیرفتن خود به به همان شکلی که هستیم؛ است. هنگامی‌که نقاط قوت خود را شناسایی کردید، می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید تا در محل کار به موفقیت بیشتری دست پیدا کنید. از طرف دیگر به جای اینکه درباره نقاط ضعف خود منفی فکر کنید، می‌توانید از آن‌ها برای بهبود وضعیت شغلی خود استفاده کنید.

به دنبال بازخوردها باشید

بازخورد مثبت از طرف همکاران می‌تواند اعتماد به نفس شما را افزایش دهد. از طرف دیگر می‌توانید از هرگونه انتقاد سازنده به عنوان فرصتی برای بهبود استفاده کنید.

روابط خوبی و سازنده‌ای برقرار کنید

اگرچه افزایش احساس ارزشمندی وابسته به تغییرات فردی شما است، اما ایجاد روابط مثبت با همکاران و سرپرستان می‌تواند اعتماد به نفس شما و در نهایت احساس ارزشمندی در محیط کار را تقویت کند.

روی خودتان تمرکز کنید

نوع واکنش‌های خود را نسبت به دیگران در نظر بگیرید و بررسی کنید که آیا واکنش‌های شما ارزش واقعی شما را نشان می‌دهند یا خیر. چرا که شما می‌توانید در پاسخگویی به دیگران طوری رفتار کنید که نشان دهد شما با اعتماد به نفس صحبت می‌کنید و وضعیت خوبی دارید.

روی راه حل‌ها تمرکز کنید

هر مشکلی که با آن روبرو هستید را در جایگاه فرصتی برای بهبود ببینید.

شما حتی می‌توانید با تکرار مداوم عباراتی مانند “من ارزش آن را دارم” یا “من قوی هستم” در طول روز، به خود کمک کنید و ذهن خود را به سمت افکار مثبت و شناخت ارزش ذاتی خود هدایت کنید. پیشنهاد می‌کنیم که به نکات ارائه شده در این مقاله توجه کنید و به مرور آن‌ها را در محیط کار خود به کار بگیرید تا به یکی از بهترین‌ها در موقعیت شغلی خود تبدیل شوید.

منبع:

https://www.indeed.com/career-advice/career-development/importance-of-high-self-worth

https://www.entrepreneur.com/article/314616

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.