ایمن‌ترین قفل صفحه نمایش گوشی هوشمند

ایمن‌ترین قفل صفحه نمایش گوشی هوشمند

امنیت گوشی‌های هوشمند یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین ابزارها در زندگی روزمره هستند و با نگاه کردن به آن‌ها می‌توان اطلاعات زیادی از زندگی شخصی یک فرد بدست آورد.

از گوشی یک فرد می‌توان اطلاعاتی در مورد نوع مخاطبین، تصاویر و فیلم‌های خصوصی، عادات خرید و پرداخت‌های الکترونیکی و… بدست آورد.

به همین دلیل افزایش امنیت گوشی هوشمند بسیار ضروری است.

برای امنیت گوشی هوشمند خود از چه قفلی استفاده کنیم؟

گوشی‌های هوشمند بسته به نوع و مدل، تکنیک‌های مختلفی را برای قفل کردن در اختیار کاربران قرار می‌دهند. انواع قفل‌های آن را می‌توان در سه دسته کلی تقسیم‌بندی کرد:

  • رمز عبور امنیتی

شاید برایتان جالب باشد که بدانید، بیش از یک سوم کاربران تلفن‌های هوشمند حتی زحمت استفاده از ساده‌ترین روش قفل کردن گوشی یعنی رمز عبور چهار رقمی را به خود نمی‌دهد.

در حال حاضر راهکارهای پیچیده و به‌روزی مثل تشخیص چهره، اسکن اثر انگشت و… برای قفل یا باز کردن گوشی‌ها وجود دارد. با این حال رمز عبور، انتخابی بین راحتی و امنیت است. شما می‌توانید با یک پین 5 یا 6 رقمی، امنیتی به مراتب بالاتر از روش های دست و پاگیر جدید داشته باشید. به شرط اینکه رقم‌های انتخابی شما 123456 نباشد.

  • الگوهای (پترن‌های) هوشمندانه

روش قفل کردن گوشی با الگوها بسیار محبوب است و اغلب افراد آن را به استفاده از رمز عبور ترجیح می‌دهند. اما امنیت به نسبت کمتری دارد. مطالعات نشان می‌دهد که از هر سه ناظر با فاصله 180 سانتی متری یا کمتر، حداقل دو نفر به سادگی می‌توانند الگوی هوشمند شما را تنها با دو تکرار یاد بگیرند. یعنی تنها پس از دو بار تکرار الگوی هوشمند آن‌ها تا 80 درصد قادر به شکستن امنیت گوشی هوشمند شما هستند.

برای کاهش میزان موفقیت آن‌ها کافی است از بخش تنظیمات گوشی به مسیر Lock screen and security،  Secure lock settings بروید و قابلیت make patter visible را غیرفعال کنید.

  • استفاده از قفل‌های بیومتریک

قفل‌های بیومتریک معروف؛ اسکن اثر انگشت و قابلیت تشخیص چهره هستند.

در گوشی‌های اپل از قابلیت تشخیص چهره به صورت سه‌بعدی استفاده شده است.

این  قابلیت می‌تواند قابل اعتمادتر از تشخیص چهره دوبعدی (موجود در گوشی‌های سامسونگ) باشد.

چون در تصاویر سه بعدی علاوه بر اسکن چهره، عمق نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد.

اگر گوشی‌تان قابلیت تشخیص چهره دو بعدی دارد برای امنیت گوشی هوشمند از سایر روش‌ها مثل رمز عبور، الگوها یا اسکن اثر انگشت استفاده کنید.

همینطور شرکت سامسونگ به کاربران S8 توصیه می‌کند تا از اسکن عنبیه چشم استفاده کنید که از دو روش اسکن اثر انگشت و تشخیص چهره ایمن‌تر است.

حرف آخر؛ افزایش امنیت گوشی هوشمند با قفل‌های ترکیبی

ممکن است در آینده روش‌های جدیدی برای افزایش امنیت گوشی هوشمند ارائه شود.

اما در حال حاضر یکی از بهترین تکنیک‌ها استفاده از قفل‌های ترکیبی است. به عنوان مثال می‌توانید از ترکیب دو روش الگوها و رمز عبور، یک قابلیت بیومتریک و الگو یا رمز عددی، برای ارتقای امنیت گوشی خود استفاده کنید.

 

 

 

 

 

1 دیدگاه

  1. اصغر حاجی نیار
    مهر ۲۶, ۱۳۹۹ در ۱:۳۶ ب٫ظ

    بسیار عالی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.