با این ۵ گام ساده، در پس‌انداز کردن موفق شوید!

با این ۵ گام ساده، در پس‌انداز کردن موفق شوید!

در مورد پس‌انداز کردن، خیلی وقت‌ها سخت‌ترین قسمت ماجرا «شروع کردن» است. اگر فکر می‌کنید مدیریت پول‌های توی جیب‌تان عادتی است که چون ندارید، باید به‌طورکلی کنار بگذاریدش، خوب است بدانید که این‌ها همه بهانه است! شما فقط نیاز به اراده دارید. پس‌انداز کردن یک مهارت است و هر مهارتی را می‌شود یاد گرفت. تنها شاید شروع کار کمی سخت باشد چرا که یافتن تکنیک‌های پیاده کردن این مهارت نیاز به تجربه دارد. در این مطلب یک راهنمای ساده و گام‌به‌گام پیش روی شماست. با این قدم‌های کوچک می‌توانید به هدف‌های بزرگی برسید.

۱) مخارج‌تان را یادداشت کنید

قدم اول برای پس‌انداز کردن این است که بدانید چقدر پول خرج می‌کنید. همه هزینه‌ها از خریدن یک پاکت چیپس یا روزنامه گرفته تا خریدهای بزر‌گ‌تر باید ثبت شوند. در یک حالت آرمانی باید حساب هر سکه پنجاه تومانی از پول‌تان را هم داشته باشید. فایده این کار این است که به‌این‌ترتیب می‌توانید مخارج‌تان را دسته‌بندی کنید؛ مثلا حساب پول بنزین، خواروبار، اقساط و در نهایت مجموع هزینه‌ها را در طول ماه خواهید داشت.

بعضی بانک‌ها به شما این امکان را می‌دهند که این دسته‌بندی‌ها را با استفاده از خدمات آنلاین‌شان انجام دهید. همچنین اپلیکیشن‌های مستقلی هم برای مدیریت مخارج روزانه وجود دارند که با یک جست‌وجوی ساده می‌توانید به آن‌ها برسید. با دفترچه‌های مخصوص این کار هم که حتما آشنا هستید.

۲) بودجه‌بندی کنید

به محض این‌که ذهنیت درستی از مخارج ماهانه‌تان پیدا کنید، می‌توانید شروع به بودجه‌بندی کنید. قانون طلایی پس‌انداز یعنی قانون «همیشه کم‌تر از درآمدت خرج کن» بسیار ساده است اما آسان نیست. اگر هزینه‌های شما بیش‌تر از درآمدتان باشد، همیشه یک جای کار می‌لنگد و اگر مخارج و درآمدتان دقیقا برابر باشد، هیچ‌وقت نمی‌توانید از پس هزینه‌های اورژانسی بربیایید یا تغییرات مهمی در زندگی‌تان ایجاد کنید.

قانون طلایی پس‌انداز: «همیشه کم‌تر از درآمدت خرج کن!»

بعد از بررسی ارقام ثبت‌شده‌ای که در ماه‌های گذشته خرج کرده‌اید، می‌توانید به یک میانگین برای هزینه کردن در هر یک از گروه‌های مخارج‌تان برسید. همچنین حساب کار دست‌تان می‌آید که کجا ولخرجی کرده‌اید! این‌طور ولخرجی‌ها را به‌طور کامل حذف کنید. به‌عنوان مثال ممکن است متوجه شوید قهوه‌ای را که می‌توانستید به‌راحتی نیم ساعت بعد از کار در منزل بنوشید، هرروز سر راه وقتی از جلوی کافه‌ای با عطر وسوسه‌انگیز رد می‌شده‌اید، خریده‌‌اید و این خودش تبدیل به هزینه قابل‌توجهی در یک ماه شده است.

البته فراموش نکنید که حتما قسمتی از بودجه را به تفریح و وقت‌گذرانی با دوستان اختصاص دهید؛ قرار نیست به‌خاطر مدیریت بودجه از خودتان یک آدم خسیس افسرده بسازید اما حواستان باشد که محدوده‌ی کاملا مشخصی برای این‌طور مخارج تعیین کنید.

نکته دیگر آن که در بودجه‌بندی ماهانه درصدی را هم برای هزینه‌های روتینی در نظر بگیرید که لزوما سیکل یک‌ماهه ندارند؛ مثلا هزینه سرویس خودرو.

۳) میزان پس‌انداز را تعیین کنید

بعد از تخصیص رقم‌های مشخص به هریک از دسته‌بندی‌ها، نوبت به تخصیص یک مقدار مشخص به پس‌انداز است. یک ستون جدید را به پس‌انداز اختصاص دهید تا هر ماه قبل از هر هزینه‌ی دیگری، مبلغ پس‌انداز را کنار بگذارید. حالت ایده‌آل است که بین ده تا پانزده درصد درآمدتان را پس‌انداز کنید.

اگر رقم باقی‌مانده بعد از بودجه‌بندی خیلی ناچیز است، عزم‌تان را جزم کنید و سعی کنید برنامه‌های غیرضروری را حذف و بودجه‌ آن‌ها را به ستون پس‌انداز منتقل کنید.

۴) برای پس‌اندازتان هدف داشته باشید

انگیزه مهم‌ترین بخش کار است. تجربه ثابت کرده یکی از بهترین راه‌های مداومت در پس‌انداز، این است که برای پس‌اندازتان اهداف کوتاه‌مدت، میان‌مدت یا بلندمدت تعریف کنید.

این اهداف می‌توانند شامل پرواز با پاراگلایدر در نزدیک‌ترین تعطیلات باشد یا برای یک هدف میان‌مدت‌ سه یا چهار ساله مثل تامین مخارج تحصیل در خارج از کشور تعریف شوند. بعضی افراد هم به اهداف بلندمدت‌تری می‌اندیشند و مثلا از جوانی به فکر پس‌اندازی برای آسایش در زمان بازنشستگی هستند.

اگر به فکر تعریف کردن اهداف بلندمدت هستید، حواستان باشد که با یادآوری اهداف به خودتان، از فراموش کردن و پشت گوش انداختن آن‌ها جلوگیری کنید. ضمنا گنجاندن چند هدف کوتاه‌مدت در طول برنامه‌های طولانی‌تر از ۱۰ سال هم می‌تواند راهگشا باشد.

برای این‌جور اهداف پیشنهاد می‌شود از سرویس‌هایی مثل بیمه تکمیلی یا بیمه عمر استفاده کنید. به این ترتیب به‌صورت اتوماتیک بخشی از درآمدتان صرف اهدافتان خواهد شد و به احتمال بسیار قوی می‌توانید به وسوسه خرج کردن پول در میانه راه غلبه کنید.

۵) رشد پس‌اندازتان را رصد کنید

هر ماه مبلغ پس‌اندازتان را رصد کنید. این کار علاوه بر تقویت روحیه و اعتماد به نفس‌تان، به شما انگیزه می‌دهد که اهداف جدیدی را تعریف کنید. ممکن است به فکر بیفتید که سرمایه‌گذاری کنید و این باعث می‌شود هرروز به مبلغ پس‌اندازتان افزوده شود. درواقع به‌اصطلاح در زمانی که خواب هستید، پول درمی‌آورید!

برخلاف تصور رایج، برای سرمایه‌گذاری لازم نیست مبالغ کلان در حساب‌تان داشته باشید. راه‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری با پس‌اندازهای نه‌چندان چشم‌گیر وجود دارد که در آینده‌ی نزدیک مطالبی در این باره در وبلاگ رسمی جیرینگ خواهیم داشت.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.