همه آنچه درباره تغییر کارمزد بانک ها باید بدانید

همه آنچه درباره تغییر کارمزد بانک ها باید بدانید

کارمزد بانک

این روزها بیشتر خدمات بانک‌ها به صورت الکترونیک ارائه می‌شوند که همین موضوع باعث مراجعه کمتر افراد به شعب بانک‌ها شده است. نتیجه این اقدام طبعا کم شدن بسیاری از هزینه‌های کاغذی و همچنین صرفه جویی در زمان افراد است. البته بانک برای انجام هریک از این خدمات، مبلغی را تحت عنوان کارمزد بانک دریافت می‌کند.

در این میان البته بعضی از بانک‌ها نیز در قالب طرح‌های تشویقی، از مشتریان فعال خود کارمزدی دریافت نمی‌کنند. امسال بانک مرکزی  تغییرکارمزد بانک‌ها را در قالب بخشنامه‌ای منتشر کرده است که از ابتدای آذرماه ۱۳۹۹ قابل اجراست. این افزایش کارمزدها به جهت ایجاد تعادل در نظام اقتصادی و بانکی، در سرتاسر جهان انجام می‌شود که در واقع یکی از راه‌های درآمدزایی بانک‌ها نیز به حساب می‌آید.

خدمات رایگانی که شامل کارمزد بانک ها شده‌اند؟

بسیاری از خدمات بانکی بدون دریافت هیچ وجهی انجام می‌شدند. اما حالا و با وجود قانون جدید بهتر است که افراد از تغییر کارمزد بانک‌ها اطلاع داشته باشند.

یکی از خدمات رایگان بانکی، انتقال پایا است. در این روش پیش از این افراد با استفاده از شماره شبا به راحتی مبالغ خود را، بدون پرداخت هیچ گونه کارمزدی، واریز می‌کردند. اما حالا و در مصوبه جدید بانک مرکزی از آذرماه ۱۳۹۹، برای هر واریز، یک صدم از مبلغ تراکنش به عنوان کارمزد دریافت خواهد شد.

کف مبلغ این کارمزد ۲۰۰ تومان و سقف آن ۲۵۰۰ تومان خواهد بود. برای پرداخت گروهی پایا نیز، با بیش از ۱۰ واریز، مبلغ ۱۰۰ تومان کارمزد در نظر گرفته شده است که البته باز هم نسبت به تعرفه کارمزد انتقال کارت به کارت، مبلغی ناچیز به حساب می‌آید.

ساتنا نیز یکی دیگر از روش‌های انتقال وجه‌های کلان و حواله‌های فوری است که تا پیش از این به صورت غیر حضوری رایگان انجام می‌شد. بر طبق مصوبه بانک مرکزی، از آذر ۹۹، به میزان ۲ درصد از مبلغ تراکنش، به عنوان کارمزد دریافت خواهد شد. سقف این کارمزد ۲۵ هزارتومان خواهد بود.

صدور رمز جدید کارت بانکی نیز از دیگر خدمات رایگان بانکی بود که بر اساس قانون جدید حالا مبلغی معادل هزارتومان کارمزد خواهد داشت.

از دیگر خدمات رایگان بانکی پرداخت قبض‌ها است. در قانون جدید بانک مرکزی برای پرداخت حضوری قبض، مبلغ ۲۴۰۰ تومان و برای پرداخت غیرحضوری، ۱۲۰ تومان کارمزد دریافت می‌شود.

تنها خدمت بانکی که کماکان به صورت رایگان و بدون دریافت هیچ کارمزدی انجام می‌شود، افتتاح حساب خواهد بود.

نرخ جدید کارمزدها

این تغییر کارمزد بانک‌ها در بعضی از خدمات بانکی بیشتر خودش را نشان می‌دهد.

  • پیش از این برای صدور کارت‌های بانکی مبلغ ۵ هزار تومان کارمزد دریافت می‌شد که حالا این مبلغ به ۶ هزار تومان افزایش یافته است.
  • مبلغ کارمزد تراکنش‌های کارت به کارت نیز افزایش داشته است. برای کارت به کارت تا مبلغ یک میلیون تومان ۶۰۰ تومان، برای کارت به کارت تا سقف ۲ میلیون تومان، مبلغ ۸۴۰ تومان و برای کارت به کارت تا ۳ میلیون تومان نیز مبلغ ۱۰۸۰ تومان کارمزد دریافت خواهد شد که تا قبل از آذرماه ۹۹ این کارمزدها به ترتیب، ۵۰۰، ۷۰۰ و ۹۰۰ تومان بوده است.
  • برای اعلام موجودی کارت مبلغ ۱۲۰ تومان و برای اعلام ۱۰ گردش آخر نیز ۲۴۰ تومان کارمزد دریافت خواهد شد.

این مبالغ پیش از این ۱۰۰ و ۱۵۰ تومان بودند.

  • کارمزد صدور هر برگ دسته چک نیز به مبلغ ۲۰۰ تومان به علاوه هزینه تمبر افزایش یافته است.
  • تا پیش از این سالانه برای اشتراک پیامکی هر بانکی مبلغی در سال با رضایت مشتری کسر می‌شد، از اول آذر 99، هزینه اشتراک پیامکی به ازای هر پیامک محاسبه خواهد شد.

هزینه هر پیامک 30 تومان است.

 

منبع:

۱- جدول نرخ جدید کارمزد خدمات بانکی

۲- بخشنامه کارمزد

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.