نیازمندی­ های حرکت به سمت بانکداری دیجیتال

نیازمندی­ های حرکت به سمت بانکداری دیجیتال

صنعت بانکداری طی سال­های اخیر به­ طور چشم­گیری تغییر کرده است. در حالی­که مشتریان حدود 50 سال پیش به ­طور منظم برای برداشت پول، انتقال وجه و یا جستجوی اطلاعات در مورد محصولات به شعب بانک ­ها مراجعه می­کردند، امروزه بسیاری از مشتریان ترجیح می ­دهند معاملات اساسی مالی را به ­صورت آنلاین انجام دهند و این امر منجر به محبوبیت بانکداری دیجیتال شده است.

بانکداری دیجیتال چیست؟

بانکداری دیجیتال به معنای دیجیتالی نمودن تمام فعالیت‌ها و برنامه‌های بانکداری سنتی است که پیش از این تنها در شعب فیزیکی، در اختیار مشتریان قرار می‌گرفت. این فعالیت‌ها عبارتند از:

  • سپرده‌گذاری، برداشت و انتقال پول
  • مدیریت حساب
  • مدیریت وام
  • پرداخت صورت­حساب
  • خدمات حسابداری

بانکداری دیجیتال، مفهوم جدیدی در بانکداری الکترونیکی است که هدف آن غنی­ سازی و بهبود خدمات

آنلاین همراه، با استفاده از فناوری­ های نوین دیجیتالی مانند موبایل و شبکه­ های اجتماعی است.

ابزارهای تحلیل

راهبردی مانند هوش تجاری و داده­ کاوی، افزایش تعاملات در شبکه ­ها و رسانه ­های اجتماعی، راهکارهای نوین

حوزه­  پرداخت و تمرکز بر تجربه ­ی مشتریان مصداق­ هایی در این زمینه است.

اهمیت روزافزون بانکداری دیجیتال

بانکداری دیجیتال کار را هم برای بانک­ ها و هم برای مشتریان راحت­ تر کرده است. مشتریان می­توانند با انجام کارهای بانکی خود به­ صورت دیجیتال در وقت و هزینه صرفه­ جویی کنند. بانک­ ها نیز با انتقال بخشی از معاملات خود به صورت آنلاین، در زیرساخت ­های فیزیکی و هزینه های استخدام صرفه ­جویی می­ کنند.

استقرار بانکداری دیجیتال و تبدیل شدن بانک ­ها به بانک ­های دیجیتالی، با توجه به مزایای آن از جمله کاهش قیمت تمام شده فعالیت­ ها، منجر به کاهش بهای تمام شده­ ی خدمات و محصولات در تمامی بخش­ های اقتصادی شده و از این طریق بهره ­وری کل اقتصاد افزایش می ­یابد.

چه تفاوتی بین بانکداری آنلاین و دیجیتال وجود دارد؟

در بیشتر موارد، این دو کلمه مترادف هستند. اما بانکداری آنلاین محدودتر از بانکداری دیجیتال است. بانکداری آنلاین عمدتا بر سپرده­ های از راه دور، نقل و انتقال پول، پرداخت قبض و مدیریت آنلاین حساب­ ها متمرکز است. به عبارت دیگر بانکداری آنلاین بر دیجیتالی­ کردن جنبه­ های “اصلی” بانکداری متمرکز است، اما بانکداری دیجیتال بر روی استراتژی، ساختار سازمانی و فرهنگ سازمانی اثرگذار است و شامل دیجیتالی­ کردن هر برنامه و فعالیتی است که توسط مؤسسات مالی و مشتریان آنها انجام می شود.

 

نیازمندی­های بانکداری دیجیتال

موسسه­ ی تکنولوژی ماساچوست در سال 2016 میلادی گزارشی را منتشر کرد که در آن نیازمندی­های کلیدی بانکداری دیجیتال را از سه منظر مشتریان، سرمایه ­گذاران و بانک­ها مورد بررسی قرار داده بود که در ادامه به­ طور خلاصه بیان خواهد شد:

نیازمندی ها از دیدگاه مشتریان
  • دید جامع و قابل برنامه­ ریزی: ارائه­ی یک دید بصری، تعاملی و جامع از زندگی مالی مشتریان از جمله: اطلاعات حساب­ های جاری، مانده­ی سپرده، تراکنش­ها، وام ­ها، حقوق بازنشستگی و …
  • فناوری بیومتریک (مجموعه ­ای از روش ­های خودکار که به بررسی صحت و یا شناسایی افراد براساس مشخصات فیزیولوژیکی و رفتاری شخص می­پردازد.): استفاده از فناوری بیومتریک برای برقراری امنیت بیشتر مناسب است.
 نیازمندی­ ها از دیدگاه سرمایه­ گذاران
  • پرداخت دیجیتال : پرداخت دیجیتال هسته­ ی اصلی کسب درآمد است. پرداخت دیجیتال بانک­ها را قادر می­سازد تا هزینه­ های خود را کاهش داده و درآمد و بهره وری و همچنین سهم نسبی بازار را افزایش دهند.
  • داده­ های عظیم هوشمند: تجزیه و تحلیل پیشرفته به بانکداری دیجیتال این اجازه را می­دهد تا داده­ های خود را به خدمات شخصی­ سازی ­شده ا­ی مشتری، با هدف کسب درآمد از داده، تبدیل نماید.

 

نیازمندی­ها از دیدگاه بانک­­ها

  • هوش مصنوعی: هوش مصنوعی به صورت پویا سبب افزایش استفاده از داده­ها می­ گردد. همچنین هوش مصنوعی می­تواند به سرعت با نیازهای مشتریان سازگار شده و بهترین پیشنهادات را در زمان مناسب به ایشان ارائه نماید.
  • مدل کسب ­وکاری جامع: مدل کسب­ وکاری جامع برای تجرب ه­ی مشتری بسیار حیاتی است. این رویکرد، تطبیق بانک با چارچوب­های قانونی را تسهیل نموده که این امر مقابله با پول شویی، کشف تقلب و ایمنی مشتریان را تضمین می­ نماید.

مهاجرت به سمت بانکداری دیجیتال نیازمندی­ ­هایی دارد که کل اکوسیستم بانکداری را شامل می ­شود. برای ایجاد زیر ساخت ­های بانکداری دیجیتال می­توان گفت نرم­ افزارهای هوشمند، معماری­ های یکپارچه، انتقال مشتری به فضای دیجیتالی، یکپارچه ­کردن تیم فناوری اطلاعات با تیم کسب ­وکار و بازاریابی، از الزامات اصلی است.

سخن نهایی

تمامی بانک‌ها دیر یا زود به سمت بانکداری دیجیتال حرکت کرده و خدمات خود را بر این بستر ارائه خواهند کرد. در حال حاضر بسیاری از بانک‌های کشور نیز تمایل دارند به سمت بانکداری دیجیتال حرکت کنند ولی این موضوع کافی نیست و برای بهره ­بردن از مزایای تحول دیجیتال باید حرکت همه‌جانبه در تمام لایه‌های بانک اتفاق افتد. بانک‌ها سازمان‌های بزرگی هستند و هر چه ابعاد بانک بزرگ‌تر باشد، کار بیشتر و سخت‌تری برای تحول دیجیتال در پیش دارد؛ بنابراین ابتدا باید نیازمندی­­های حرکت به سوی بانکداری دیجیتال شناسایی شده و زیرساخت­های مورد نیاز آن فراهم گردد زیرا بدون یک معماری سازمانی منسجم، این کار چندان امکان‌پذیر نیست.​

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *