اینترنت ۵G، انقلابی که در انتظار ارتباطات سیار است

اینترنت ۵G، انقلابی که در انتظار ارتباطات سیار است

اینترنت 5G، نسل آینده‌ی شبکه‌‌ی ارتباطات سیار، تا کم‌تر از دو سال آینده یعنی سال ۲۰۲۰ میلادی در سراسر جهان فراگیر خواهد شد. شاید شما هم چیزهایی درباره نسل پنجم اینترنت روی گوشی‌های هوشمند آینده‌تان شنیده باشید که مهم‌ترین‌شان احتمالا مربوط به سرعت بسیار بالای اینترنت 5G است. سرعتی که با فراهم بودن زیرساخت‌های لازم برای اینترنت 5G موردانتظار است، چیزی حدود بیست برابر بیش‌ترین سرعتی‌ست که در حال حاضر از اینترنت نسل چهارم و نسل چهارونیم انتظار می‌رود.

سرعت اینترنت 5G چیزی حدود بیست برابر بیش‌ترین سرعتی‌ست که در حال حاضر از اینترنت نسل چهارم و نسل چهارونیم انتظار می‌رود

اما معیارهایی که اینترنت 5G را انقلابی در ارتباطات سیار معرفی می‌کند، منحصر به سرعت نیست. پوشش اینترنت 5G در محدوده‌ای بسیار بزرگ‌تر و شامل دستگاه‌های بسیار بیشتری از آن‌چه امروز تجربه‌اش را داریم، خواهد بود.

در دنیای امروز علاوه بر گوشی‌های هوشمند، هرکسی ممکن است تعدادی گجت دیگر همراه داشته باشد که کاربردشان متکی به اینترنت همراه باشد؛ گجت‌هایی مثل ساعت هوشمند، ابزارهای سلامت، پخش‌کننده‌های موسیقی و… .

نکته اینجاست که زیرساخت‌های شبکه‌ای موجود، آمادگی پذیرش روند افزایش محبوبیت گجت‌های هوشمند و افزایش روزافزون تعداد کاربران اینترنت همراه را ندارد. اینترنت 5G برای گسترش در چنین ابعادی آماده شده است که البته در ازای ارائه امکاناتی نظیر آن‌چه گفته شد، متقابلا برای پیاده‌سازی، نیازمند صرف هزینه‌های کلان است.

خداحافظی با کندی و تاخیر

به‌جز این‌ها، نسل پنجم ارتباطات سیار قرار است با کندی و تاخیر خداحافظی کند. شبکه‌ای که قادر باشد میان میلیاردها دستگاه هوشمند بدون هیچ اختلالی ارتباط برقرار کند، به‌راحتی امکان پیاده‌سازی ایده‌های بسیار بزرگی مثل شهر هوشمند را فراهم خواهد کرد. از این جهت است که این بار از لفظ «انقلاب» برای نسل جدید ارتباطات سیار استفاده می‌شود.

برای مثال، نبود کندی و تاخیر در تعاملات اینترنتی، به معنای امکان برقراری ارتباط در لحظه با استفاده از فضای ابری است که یکی از مهم‌ترین نیازمندی‌های شهر هوشمند است. ماشین‌های خودران را در نظر بگیرید که بیش از هرچیز به اطلاعات لحظه‌ای تردد خودروها و حتی سایر موانع در یک مسیر مشخص نیاز دارند تا از تصادف جلوگیری شود. حتی لحظه‌ای تاخیر می‌تواند منجر به فاجعه شود!

نبود کندی و تاخیر در تعاملات اینترنتی، به معنای امکان برقراری ارتباط در لحظه با استفاده از فضای ابری است

گسترش هرچه بیشتر ارتباطات ماشین به ماشین (بدون دخالت انسان) چه در سطح راندن در خیابان باشد و چه در سطح جراحی‌ روی بدن انسان بدون دخالت پزشک، حقیقتا به یک انقلاب بزرگ در شبکه ارتباطات سیار نیاز دارد. شاید به همین خاطر است که دنیا برای فراگیر شدن اینترنت 5G تا قبل از سال ۲۰۲۰وعده‌ای نداده است.

تصویر زیر تغییرات حاصل از پیاده شدن زیرساخت‌های شبکه 5G را به شما نشان می‌دهد.

در مقالات آینده وبلاگ جیرینگ باز هم به اینترنت 5G خواهیم پرداخت.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.