ترس از شکست را کنار بگذارید!

ترس از شکست را کنار بگذارید!

یکی از مهم‌ترین عواملی که ما را از رسیدن به رویاهایمان دور می‌کند، همواره و همواره ترس از شکست است. برای غلبه بر این ترس، تنها چیزی که کارساز است، اعتماد‌به‌نفس قوی برای مقاومت در برابر آن است. تقویت اعتماد‌به‌نفس درواقع رسیدن به پاسخ این سوال است: چطور بر این ترس غلبه کنم؟

به‌این‌ترتیب کسانی که اعتماد به نفس بالایی دارند، از ترس‌ها دور نیستند و قطعا ترس از ناکامی سراغ آن‌ها هم می‌رود. آن‌ها فقط به‌خوبی می‌دانند که از این مرحله عبور خواهند کرد و به موفقیت می‌رسند. هر موفقیت مثل نیروی محرکی است که موفقیت بعدی را تغذیه می‌کند. اگر قدم اول را بردارید و نتیجه‌اش را ببینید، راه برای بقیه موفقیت‌ها هموار می‌شود.

راه‌ها و نکته‌های زیادی برای افزایش اعتماد به‌نفس توصیه می‌شود. به‌عنوان مثال زیاد شنیده‌ایم که می‌گویند باید مثبت فکر کنید و افکار منفی را از خود دور کنید اما در این مطلب قصد داریم به مهم‌ترین بخش ماجرا یعنی تصویر ذهنی شما از خودتان بپردازیم. تصویری که از خود در ذهن‌ دارید، تعیین‌کننده میزان اعتمادبه‌نفس و درنهایت تصمیمات شماست.

خودتان را بشناسید

گفتیم اعتمادبه‌نفس یعنی باور به توانایی مغلوب کردن ترس‌ها؛ این یک نبرد است! هیچ‌کس نمی‌تواند در جنگ پیروز شود مگر این‌که دشمنش را به‌خوبی بشناسد. در این نبرد دشمن شما خودتان هستید! اگر اعتمادبه‌نفس پایینی دارید، تصویری که در ذهن از خود ساخته‌اید، بدون‌شک تصویر مثبتی نیست. شروع به شناختن خودتان کنید. به افکارتان گوش کنید. شروع به نوشتن یادداشت‌ّهای روزانه‌ درباره خودتان کنید تا دستگیرتان شود این تصویر منفی از خود، دقیقا چه شکلی‌ است. افکار منفی‌تان را تحلیل کنید و به یک جمع‌بندی برسید. سپس نوبت نوشتن امتیازات منحصربه‌فردتان است. درباره ویژگی‌های خوب خودتان بنویسید. یکی دیگر از چیزهایی که باید روی آن دقیق شوید، محدودیت‌های مسیرتان است. به‌دقت تحلیل کنید که آیا این محدودیت‌ها واقعی هستند یا برساخته ذهن‌ یا همان تصویر منفی‌تان هستند. در افکار خود عمیق شوید و بعد از دور خود را تماشا کنید. به‌زودی خواهید دید که چطور توانایی غلبه بر ترس‌ها را پیدا می‌کنید.

تصویرتان را ویرایش کنید

تصویر شما از خودتان یک‌شبه ساخته نشده و خوشبختانه ثابت و غیرقابل‌تغییر نیست. مثل هر تصویر دیگری که در کامپیوتر شخصی یا گوشی از خودتان دارید، این تصویر هم قابلیت ویرایش دارد. فتوشاپ را در مغزتان باز کنید! نور را تنظیم کنید تا جزییات به‌وضوح دیده شوند. در این جزییات با استفاده از تکنیک یادداشت روزانه دقیق شوید و هم‌گام با اصلاح کردن کاستی‌ها در تصویر ذهنی، سعی کنید در سبک زندگی‌تان هم برای جبران کاستی‌ها تغییر ایجاد کنید.

جمله‌ای از قول یکی از بزرگان چینی نقل شده که خوب است همیشه به یاد داشته باشید:

«خودت را بشناس تا در هر نبردی، پیروز میدان باشی!»

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.