یک راهنمای ساده برای پیشرفت در زندگی شغلی

یک راهنمای ساده برای پیشرفت در زندگی شغلی

تلاش برای پیشرفت شغلی در فضاهای پر از رقابت کسب‌وکارهای امروزی، تبدیل به یک موضوع چالش‌برانگیز شده است. امروزه دیگر داشتن بهره‌وری بالا به‌خودی خود برای پیشرفت و ارتقای شغلی کافی نیست و در کنار آن، شما حتما باید مهارت‌‌های لازم را داشته باشید.

واقعیت این است که افراد زیادی در حال حاضر عملکرد بسیار خوبی در محیط کار دارند اما به دلیل نداشتن مهارت‌هایی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم، از پیشرفت جا مانده‌اند. البته قسمت خوب ماجرا این است که این مهارت‌ها بسیار ساده‌اند و پیاده کردن‌شان فوت‌وفن خاصی ندارد. این چهار توصیه را به کار ببندید تا به احتمال بسیار زیاد نتیجه را به‌زودی ببینید.

  • فکر نکنید که مدیرتان دقیقا از جزییات کار شما آگاه است

هرچقدر هم که سخت کار کنید، مدیر شما که احتمالا در فاصله ۱۰۰ متری از میز کارتان در رفت‌وآمد است، چیزی بیش‌تر از یک دید کلی از شخصیت حرفه‌ای شما ندارد و در نهایت فقط خروجی کار را می‌بیند. میان این همه مسئولیت ریز و درشتی که یک مدیر دارد، شما باید فرصتی را پیدا کنید که در قالب چیزی فراتر از یک گزارش کار ساده، توانایی‌های خودتان را به او نشان دهید. شبکه اجتماعی لینکدین محیط مناسبی برای این کار است. از مدیرتان بخواهید شما را در لینکدین دنبال کند.

  • تفاوت میان بیان کردن توانایی‌ها و خودستایی را بشناسید

از کودکی به ما یاد داده‌اند تواضع بهترین سیاست است؛ یعنی اگر کار تو خوب باشد، به‌جای اظهار فضل، بگذار دیگران کار خوبت را کشف کنند. این سیاست البته بسیار ستودنی‌ست اما در دنیای امروز اگر با مهارت‌های فردی شما در نشان دادن ارزش کارتان همراه نباشد، نتیجه‌ای در برنخواهد داشت.

زیاده‌روی در بیان کارهایی که در طول روز انجام داده‌اید یا توانایی انجام دادن‌شان را دارید، دیگران را کلافه می‌کند و از شما یک چهره‌ی خودپسند به نمایش می‌گذارد. راه درست نشان دادن توانایی‌ها، مشارکت است. در بحث‌های حرفه‌ای مشارکت داشته باشید و ایده‌های خود را حتما مطرح کنید. سعی کنید خودارزیابی دقیقی داشته باشید و روی قسمت‌هایی از کارتان که نمره بالایی در خلاقیت و سخت‌کوشی دارند، متمرکز شوید.

  • کیفیت کارتان را بسنیجید

شما به این خاطر در محل کار فعلی‌تان استخدام شده‌اید که مدیرتان در مصاحبه کاری احساس کرده ارزش‌آفرینی شما برای شرکت، چیزی بیش‌تر از هزینه‌ای‌ست که برای دستمزد و اجرای ایده‌هایتان می‌پردازند. بهتر است آمار دقیقی از ارزش‌آفرینی‌‌های خود داشته باشید و مثلا بدانید حضور شما چقدر به حفظ سرمایه‌های شرکت کمک کرده است.

  • خروجی کارتان را تبدیل به یک جمله سه‌بخشی کنید

دستاوردهای حرفه‌ای شما باید در یک جمله سه‌بخشی ساده خلاصه شوند: شروع، میانه و پایان کار. این سه بخش و به‌خصوص شروع ایده باید متمایز و خاص باشند و حتما متکی به داده‌های قابل‌استنادی باشد که خودتان در طول کار گردآوری کرده‌اید.

شما در حالی باید بتوانید ارزش کارتان را در یک جمله سه‌بخشی نشان دهید که داده‌های شفاف و مشخصی برای ارائه در صورت لزوم داشته باشید. مثلا به این جمله توجه کنید: «پروژه اخیر من که طراحی یک امکان جدید در اپلیکیشن بود، باعث ذخیره‌ی ۳۰۰ نفر ساعت کار برای شرکت شده و سالانه ۹۰ میلیون تومان در هزینه‌های شرکت صرفه‌جویی می‌کند.»

بیان چنین جمله‌های شفاف و دقیقی، تصویر روشنی از عملکرد شما به مدیرتان می‌دهد و به‌راحتی می‌تواند شما را به شناختن خود به‌عنوان یک فرد فعال و مسئول، ارتقای شغلی و حتی پیشنهاد یک شغل جدید بهتر برساند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.